Boeingin uuden 777X-matkustajakoneen tuulitunnelikokeet siirtyvät entistä suuremmalle nopeusalueelle Englannin Farnborough'ssa. Uuden laajarunkokoneen lopullisen rakenne- ja kokoonpanosuunnitelman odotetaan valmistuvan vuoden 2015 aikana. "Tämä on toinen tärkeä askel 777X:n kehitystyössä", kommentoi Boeingin 777X-ohjelman apulaisjohtaja ja projekti-insinööri Terry Beezhold. "Suuren nopeuden tuulitunnelikokeista kerättävät tiedot auttavat meitä varmistamaan matkalentonopeuden suoritusarvot ja tukemaan suunnittelutyötä". Peräkkäiset hitaan ja nopean alueen tuulitunnelikokeet varmistavat koneen suoritusarvoja. Myöhemmin tuulitunnelissa selvitetään myös 777X:n melua, ominaisuuksia jäätävissä olosuhteissa sekä moottoreiden työntövoiman vaikutuksia. Tuulitunnelitestit aloitettiin 5. joulukuuta QinetiQ:n tuulitunnelissa 4,22 metrin pituisella 777X-koneen pienoismallilla. Sadat sensorit mittaavat kokeiden aikana paine- ja kuormitusmonikertoja tuottamaan tärkeää tietoa koneen aerodynaamisista ominaisuuksista. Kokeet kestävät kaikkiaan noin viisi kuukautta. Boeing julkisti 777X-ohjelman marraskuussa 2013 ja yhtiö on saanut jo 280 koneen tilaukset viideltä eri asiakkaalta. 777X-koneperhe sisältää -8X ja -9X -mallit, jotka versiosta riippuen kykynevät kuljettamaan yli 400 matkustajaa tai operoimaan yli 17 000 kilometrin päähän. Lue myös:
|
|||