Boeing integroi Rolls-Royce F130-moottorit B-52H Stratofortress-koneisiin - lentävät 2050-luvulle saakka

B52H_2Yhdysvaltain ilmavoimat ja Rolls-Royce ovat solmineet 2,6 miljardin Yhdysvaltain dollarin arvoisen sopimuksen kahdekanmoottoristen strategisten B-52H Strafortress -pommikoneiden uudelleenmoottoroinneista. Sopimus käsittää 608 moottoria sekä varamoottoreita ja tukitoimia B-52H -pommikonelaivastoon.


CERP-hanke (Commercial Engine Replacement Program) jatkaa USAF:n B-52H Stratofortsressien elinkaarta vielä vuosikymmenillä. Uusi moottorityyppi korvaa B-52H -koneisiin 1960-luvulla asennetut Pratt & Whitney TF33-PW-103 -moottorit. Niiden elinkaarta ei olisi voitu jatkaa enää vuoden 2030 jälkeen. CERP-hankkeessa olivat mukana myös GE Aviation ja Pratt & Whitney.

B52_tallinnaB-52H -pommikoneet saavat siipiensä alle uudet Rolls-Royce F130 -moottorit, joiden avulla lento jatkaa seuraavan 30 vuoden ajan eli koko jäljellä olevan elinkaaren ajan. USAF aikoo lentää konetyypillä aina 2050-luvulle saakka.

USAF aikoo käyttää kovalla alisoonisella nopeudella ja jopa 50 000 jalan eli noin 15 100 metrin korkeudessa lentäviä B-52H -pommikoneitaan ydinaseiden ja täsmäaseiden kuljettamiseen ympäri maailmaan ainakin vuoteen 2050 saakka. H-versio voi kuljettaa jopa 20 ilmasta laukaistavaa risteilyohjusta.

B52H_moottoritRolls-Royce kertoo valmistavansa F130-moottorit Indianapolisissa. B-52 CERP -hanke tarkoittaa moottorivalmistajan mukaan kysyntää 650 moottorille. F130-moottori ja koko sen kaupallinen moottoriperhe ovat lentäneet jo yli 27 miljoonaa lentotuntia.

Pommikoneisiin asennettava versio on käytössä USAF:n lentokoneissa ympärimaailmaa. F-130 on voimanlähteinä C-37 (Gulfstream 550) ja E-11 BACN -koneissa (Battlefield Airborne Communications Node).

F130 tarjoaa parempaa lähtöluotettavuutta ja sen huoltotarve on alhaisempi. Moottori tarjoaa paremman polttoainetehokkuuden, entistä pidemmän toiminta-ajan sekä vähentää ilmatankkaustarvetta.

Rolls-Royce on toimittanut moottoreita sotilaskäyttöön Yhdysvalloille jo yli 70 vuoden ajan. Sen valmistamia moottoreita on käytössä  C-130H, C-130J, CV-22 Osprey ja Global Hawk -koneissa. Ne on kaikki kehitetty Indianapolisissa.

B52H_1Uuden moottorityypin integraatiotyöstä B-52H -koneisiin vastaa pommikoneiden valmistaja Boeing. Ensimmäiset kaksi koneyksilöä modifioidaan maa- ja lentokokeisiin, jotka alkavat vuoden 2025 loppuun mennessä. Ensimmäiset operatiiviseen käyttöön toimitettavat koneet USAF saa käyttöönsä vuoden 2028 loppuun mennessä.  Kaikkien B-52H -koneiden modifikaatiot ovat arvioiden mukaan valmiita vuonna 2035.

Boeing on valmistanut vuosina 1952 -1962 yhteensä 744 kappaletta B-52-koneita kahdeksana eri versiona. Ensilentonsa B-52 teki vuonna 1954. Uusimman H-version viimeinen koneyksilö 61-040 valmistui  Boeingin kokoonpanolinjalta Wichitassa Kansasissa 26. lokakuuta 1962. Vuonna 2019 USAF:lla oli käytössään 58 B-52H-pommikonetta.  Vuonna 2050 uusinkin nyt lentävä koneyksilö olisi jo noin 90-vuotias.

Stratofortressit ovat olleet merkittävässä roolissa vuosikymmenten ajan sotilastehtävissä ympäri maailmaa. Vuonna 2016 B-52H -pommikoneilla oli noin 1800 tehtävää Syyrian ja Irakin yllä ISIS:n vastaisissa toimissa.

B52H_ilmassaVuoden 2003 Iraqi Freedom -operaatioissa B-52H -koneet laukaisivat yhdessä yössä noin 100 risteilyohjusta.

B-52 -koneet olivat luonnollisesti mukana myös Desert Storm ja Allied Force -operaatioissa, joissa se vuonna 1996 suoritti tehtävän Baghadin yllä lennolla Lousianan Barksdalesta ja takaisin. Tehtävän pituus oli 34 tuntia ja matkaa kertyi 25 700 kilometriä.

Vuonna 2020 USAF:n B-52H Stratofortress lensi Suomenlahden yllä Baltops 20 -harjoituksessa.

Boeing B-52H Stratofortressit ja kehitteillä olevat Northrop Grumman B-21 Raidet -häivepommikoneet tulevat muodostamaan USAF:n tulevaisuuden pommikonelaivaston. Nykyiset B-1B Lancer ja B-2 Spirit -häivepommittajat siirretään vaiheittain pois käytöstä. MH

Lue myös: