CSA:n Helsinki-Vantaalla evakuoitu Airbus A319 siirtolennettiin Prahaan - savuhavainto oli todellinen

CSA_OKPETHelsinki-Vantaalla perjantaina 3. elokuuta 2018 savuhavainnon takia evakuoitu CSA:n Airbus A319 on luovutettu takaisin lentoyhtiölle ja kone siirtolennettiin maanantai-iltapäivällä kohti Prahaa. Suomen Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) tekee mahdollisen tutkintapäätöksen kuluvan viikon aikana. Kyseessä oli todellinen savuhavainto, jonka lähde oli vikaantunut ilmastointijärjestelmä.

turvademo_kasimatkatavara_1Onnettomuustutkintakeskus vapautti koneen alustavien tutkimustensa jälkeen takaisin lentoyhtiölle. CSA siirtolensi A319 (OK-PET) -koneensa Prahaan. Siirtolennolla koneessa saa olla vain sen miehistö mutta ei matkustajia.

Näin kone voitiin lentää kotikentälle ennen uusien hätäpoistumistieliukujen asennuksia. Evakuoitaessa käytettiin neljää hätäpoistumistieliukua, jotka olivat koneen etu- ja takaovilla. Siipien yläpuolisia hätäpoistumisteitä ei käytetty.

IMG-20180806-WA0005Kuten nykyiseen tyyliin on valitettavasti ollut tapana olivat evakuoituvat matkustajat pyrkineet ottamaan mukaansa käsimatkatavaroitaan matkatavarahyllyjen uumenista.

Tutkijat löytysivät koneen käytävältä etenkin etu- ja takapäästä konetta noin parikymmentä laukkua.

Pahimmassa tapauksessa ne olisivat voineet estää onnistuneen evakuoinnin. Laukkuja näkyi myös matkustajilla koneen ulkopuolella evakuointia käsitelleiden uutisten kuvituksissa.

Useat lentoyhtiöt ovatkin jo pitkään täsmentäneet turvademoissaan sekä istuintaskun turvaohjeessa, että käsimatkatavarat tulee jättää koneeseen mahdollisessa evakuointitilanteessa.

turvaohje_kasimatkatavara_1CSA:n Airbus-koneen evakuointiin rullaustiellä johti savuhavainto koneen etupäästä rivien 6-7 tasalta. Airbus A319 -koneessa on kaksi ilmastointijärjestelmää (pack 1 ja pack 2) ja ne sijaisevat siipien tasalla matkustamon alapuolella. Ilma kulkee näistä putkistojen ja sekoitusyksikön kautta mm. matkustamoon. Toinen näistä kahdesta järjestelmästä vikaantui rullauksen aikana.

"Koneen ilmastointijärjestelmän pack 2 (koneen oikealla puolella) hajosi ja siitä tuli matkustamoon savua ja käryä", kertoo OTKESin ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen Lentoposti.fi:lle.

CSA_evac_2"Koneessa oli ihan oikeaa käryä mutta ei kuitenkaan varsinaista tulipalovaaraa", täsmentää Aaltonen.

OTKESin tutkijat purkavat lennontallentimien tiedot tiistaina 7. elokuuta. Mahdollinen turvallisuustutkinnan aloitus tehdään vielä kuluvan viikon aikana.

Lue myös: