Airbusin ensimmäinen A320neo-kone on saapunut kokoonpanolinjastolle Ranskan Toulouseen. Loppukokoonpano aloitetaan liittämällä etu ja takarunko yhteen. Kaikkiaan noin kuukauden kestävien kokoonpanotöiden seuraavassa vaiheessa runkoon kiinnitetään siivet. Keskimäärin joka seitsemäs tunti A320-koneperheen koneyksilö valmistuu kolmelta kokoonpanolinjalta Toulousesta, Hampurista tai Tianjinistä. Osia koneisiin valmistetaan 28 maassa kolmella eri mantereella. A320ceo-koneita (current engine option) on markkinoilla jo niin paljon, että sellainen nousee taivaalle joka toinen sekunti. Uusia valmistuu kuukaudessa 42 koneen verran. A320neo-koneen ensilennon odotetaan tapahtuvan vuoden 2014 viimeisen neljänneksen aikana ja ensimmäinen toimitus on vuoden 2015 lopulla. A320neo-kone (new engine option) sisältää monta uutta innovaatiota, kuten uuden sukupolven moottorit ja Sharklet-siivenkärkievät. Airbus lupaa koneelle 15 prosentin polttoainesäästöt ja 3600 tonnin CO2-päästöjen vähentymisen vuosittain per lentokone. Ensivaiheessa neo-koneisiin on tarjolla Pratt & Whitneyn PurePower PW1100G-JM -moottorit. Myöhemmin moottorivalikoimaan tulee myös CFM Internationalin LEAP-1A -moottorit. Uusien moottoreiden puhaltimen halkaisia on 2,05 metriä eli suurempi kuin enimpien liikesuihkukoneiden matkustamon halkaisija. Kaikkiaan Airbus on saanut neo-koneista yli 2600 tilausta 50 eri asiakkaalta vuodesta 2010 lähtien. A320neo-koneperhe on ottanut noin 60 prosentin markkinaosuuden kapearunkoisten matkustajakoneiden osalta. A320neo-koneperhe on maailman nopeiten myynyt liikennekone. Lue myös:
|
|||