Boeing on aloittanut ensimmäisen 737 MAX -koneen kokoonpanon Rentonin tehtaillaan. Uudistettu kapearunkokone on valmistajan mukaan aikataulussa ja ensimmäisen toimituksen on määrä tapahtua vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä. Rentonissa on aloitettu ensimmäisen 737 MAX -koelentokoneen siipien asennukset. Kyseessä ovat ensimmäiset uuden 737-koneen komponentit Rentonin tuotantoprosessissa. Uudella linjastolle asennettiin siipien ylä- ja alapinnan paneeleita ja vahvikkeita. Niihin porataan reiät ja asennetaan kiinnikkeet. Siipisalot, vahvikkeet ja paneelit muodostavat aikanaan uuden koneet siivet. Siivet asennetaan 737 MAX -koneen runkoon uudella kokoonpanolinjalla myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Uusi kokoonpanolinjasto mahdollistaa MAX-koneiden valmistamisen erillään muusta tuotannosta. Rentonin tehtailta valmistuu kuukausittain 42 Boeing 737-konetta. Boeing 737 MAX sisältää uutta teknologiaa kuten CFM Internationalin LEAP-1B -moottorit ja uudet AT-wingletit. Vuoden 2017 alusta lähtien uusi MAX tuo jopa 20 prosentin säästöt polttoaineen kulutukseen verrattuna ensimmäisiin 737NG-koneisiin. Valmistajan mukaan sen operointikustannukset ovat luokkansa alhaisimmat. Etua olisi myös lähimpään kilpailijaan nähden jopa kahdeksan prosenttia per istuinpaikka. Amerikkalaisvalmistaja on saanut MAX-koneistaan 2720 tilausta 57 eri asiakkaalta. Lue myös:
|
|||