EU-komissio: Alitalian 900 miljoonan euron valtionavut laittomia - uusi ITA ei ole vastuussa niistä

Alitalia Airbus A320EU-komissio julkisti 10. syyskuuta kaksi Italian ilmailusektoria koskevaa päätöstä, joista toinen ei varmasti ole Italiaa miellyttävä. Päätöksistä ensimmäinen totesi toimintansa päättävän Alitalian saaneen laittomia valtiontukia 900 miljoonaa euroa. Toisen päätöksen mukaan uusi valtiollinen lentoyhtiö Italia Trasporto Aereo (ITA) ei ole vastuussa niistä.

Komissio ilmoitti Italian vuonna 2017 Alitalialle myöntämät kaksi yhteensä 900 miljoonan euron lainaa EU:n valtionapusääntöjen vastaisiksi. Nyt Italian tulee periä rahat takaisin Alitalialta. Toimintansa lopettavan Alitalian korvaajaksi perustettu valtiollinen lentoyhtiö Italia Trasporto Aereo (ITA) ei ole komission mukaan vastuussa Alitalian saamista laittomista valtionavuista.

EU-komissio on tutkinut Alitalian saamaa kahta Italian myöntämää valtionapua vuodesta 2018 lähtien. Alitalia on ollut vuodesta 2008 lähtien yksityisten sijoittajien omistuksessa ja se on tehnyt tappiota joka vuosi. Vuonna 2017 yhtiö tarvitsi lisärahoitusta, jota se ei taloudellisen tilanteensa takia enää saanut rahoituslaitoksilta.

Italia myönsi lentoyhtiölle kaksi pelastuspakettilainaa, joiden arvo oli yhteensä 900 miljoonaa euroa. EU-komissio sai kyseisistä lainoista kommentteja useilta lentoyhtiöiltä, koska niiden nähtiin uhkaavan reilua kilpailua. Alitalia kävi samaan aikaan läpi erityistä konkurssimenettelyä.

Alitalian rahat olivat loppu jälleen vuonna 2019 ja Italia myönsi lentoyhtiölle 400 miljoonan euron lisälainan. Myös tämä laina johti muiden lentoyhtiöiden valituksiin EU-komissiolle, joka käynnisti toisen tutkinnan alkuvuodesta 2020. Tämä tutkinta on edelleen kesken.

Toisessa päätöksessä EU-komissio totesi että Italian uuteen lentoyhtiöön ITA:an tuoma 1,35 miljardin euron pääoma on  markkinaehtojen mukainen eikä siten ole valtionapua. Rahoitus tuodaan yhtiöön kolmen vuoden aikana ja ensimmäisen vuoden osalta se on 700 miljoonaa euroa.

ITA_logoItalia perusti vuonna 2020 uuden lentoyhtiön Italia Trasporto Aereon (ITA), joka käynnistää lennot 15. lokakuuta 2021. Se ottaa haltuunsa osan entisen Alitalian omistuksista, lentokoneista sekä lähtösloteista.

Uusi yhtiö ei ole EU-sääntöjen mukaan vastuullinen vanhoista valtionavuista, jotka Alitalian omistuksien myyjä on saanut. Kyseessä katsotaan olevan kaksi taloudellisesti erillistä lentoyhtiötä.

ITA käynnistää lennot Alitaliaa pienempänä lentoyhtiönä ja ottaa haltuunsa alle puolet Alitalian laivastosta. Lentoja on tarjolla supistettuun verkostoon ja tappiollisia reittejä on leikattu verkostosta. ITA:n käytössä on vain rajallinen määrä Alitalian entisiä lähtöslotteja ja esimerkiksi Rooman ja Milanon osalta ne on vapautettu.

ITA:lla on kuitenkin suuret kasvusuunnitelmat niin henkilöstön, laivastouudistuksen kuin reittiverkoston osalta. Komission mukaan ITA:n kustannustaso on alhaisempi työvoiman ja laivaston osalta.

Edellisten lisäksi Alitalian ja ITA:n osoitetaan olevan eri yhtiöitä, kun Alitalian maahuolinta ja tekniikka myydään erikseen avoimessa kilpailutuksessa. Näiltä osin ITA:lla on mahdollisuus tarjota maahuolinnasta ainoastaan Rooman Fiumicinon lentokentän osalta ja vähemmistöosakkuudesta tekniikan osalta.

Alitalian brändi puolestaan myydään erikseen avoimessa kilpailussa korkeimman tarjouksen tehneelle taholle. Lisäksi asiakkuudet eivät siirry Alitalialta ITA:lle, koska ITA ei voi ostaa Alitalian Mille Miglia -kanta-asiakasohjelmaa.

 Molempien päätösten todetaan tasaavan pelikenttää Euroopan ilmailusektorilla sekä varmistaa Italian lentoyhteydet ja suojaa kuluttajien oikeuksia.

Lue myös: