EU parlamentaarikot kehottavat EU komissiota varaamaan taajuusalueen satelliittipohjaiselle lennonseurantajärjestelmällä Kansainvälisen televiestintäliitto ITU:n maailman radioviestintäkonferenssissa. Satelliittipohjainen teknologia voisi tulevaisuudessa seurata lentokoneiden liikkeitä turvallisuuden parantamiseksi sekä mahdollistaa tiedonsiirto lentokoneesta onnettomuustapauksissa.
Satelliittipohjainen ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) olisi yksi teknologia, joka mahdollistaisi turvallisuusparannuksen ja vähentäisi infrastruktuurin kustannuksia. Järjestelmällä tulisi varata tarvittava taajuusalue”, lisäsi Gramer. Tragediat, jotka päättivät Air Francen lennon AF447 1. kesäkuuta 2009 ja Malaysia Airlinesin lennon MH370 8. maaliskuuta 2014 osoittivat tarpeen uudelle järjestelmälle, joka määrittää kaupallisen ilmakuljetuksen koneiden paikat jatkuvasti”, sanoivat Europarlamentaarikot lausunnossaan. Satelliittipohjaisen lennonseurantajärjestelmän avulla lentokoneen paikka saataisiin selville epätavallisissa tilanteissa, hätätapauksissa sekä onnettomuuksien sattuessa. Se mahdollistaisi myös tehokkaamman etsintä- ja pelastuspalvelun sekä onnettomuustutkinnan suorittamisen. Uuden järjestelmän pitäisi toimia myös lentokoneen sähköjärjestelmähäiriöistä huolimattta eikä sitä voisi kytkeä pois lennon aikana. Europarlamentaarikot kehottavat EU komissiota tekemään tarvittavat toimet ja varaamaan taajuusalueen kansainvälisen televiestintäliiton ITU:n maailman WRC-15 -radioviestintäkonferenssissa. Taajuusalue tarvitaan, jotta maailmanlaajuisen satelliittipohjaisen lennonseurantajärjestelmän kehittäminen olisi mahdollista. WRC-15 konferenssi järjestetään Genevessä 2. - 27. marraskuuta. Lue myös:
|
|||