EuroAtlantic Airways ja Privilege Style jakavat joulukuussa Finnairin nykkiläisen

Boeing_777-212(ER)_EuroAtlantic_Airways_wikimedia_PedroAragãoPortugalilainen EuroAtlantic Airways operoi joulukuussa Finnairin New Yorkin -reittiä aiemmin ilmoitetun espanjalaisen Privilege Stylen lisäksi. Molempien  konetyyppi on Boeing 777-200ER. Finnair käyttää wet lease -yhtiöitä nykkiläisenä tunnetulla reitillään joulukuussa operatiivisten syiden takia.

Lennot reitillä AY5/AY6 Helsingin ja New Yorkin välillä on jaettu kahden ulkoisen yhtiön lennettäväksi 7.-29. joulukuuta. Alunperin kaikki lennot oli määrä lentää espanjalaisen Privilege Stylen siivin, joka on operoinut Finnairin nykkiläistä aiemminkin.

Aluksi reittiä operoi portugalilainen EuroAtlantic Airways, joka lentää New Yorkiin 7.-13. joulukuuta. Reittiä lennetään lauantaina 5. joulukuuta Helsinki-Vantaalle lennonnumerolla AY8935 saapuneella Boeing 777-200ER -koneella (CS-TFM, s/n 144, otsikkokuvassa).

Vuonna 1998 valmistunut koneyksilö on varustettu kahdella Rolls-Royce Trent 884 -moottorilla. Euro Atlantic Airways on operoinut koneella vuodesta 2009 lähtien.

Koneen matkustamossa on 323 matkustajaistuinta kahdessa luokassa. Istuimista 30 on businessluokassa ja 293 economy-luokassa. Istuinväli business-luokassa on 50 tuumaa ja economy-luokassa 32 tuumaa.

EuroAtlancit Airways perustettiin Air Wood -nimellä vuonna 1993. Nykyinen nimi otettiin käyttöön vuonna 2000. Portugalilaisyhtiö tarjoaa tilaus-, wet lease-, ja Ad-Hoc -lentoja kahdeksan koneen laivastolla.

PS_777200EREspanjalainen Privilege Style aloittaa reitillä alkuperäisen suunnitelman sijasta vasta 14. joulukuuta ja lentää toistaiseksi voimassa olevan tiedon mukaan aina 29. joulukuuta saakka.

Privilege Stylen Boeing 777-200ER -matkustajakoneessa (EC-MIA, MSN28685) on 299 matkustajapaikkaa, joista 28 on business-luokan istuimia. Kone on valmistunut vuonna 2002 ja se on vuokrattu leasing-yhtiö AerCapilta. Pratt & Whitney PW4090 -moottorein varustettu koneyksilö liittyi syyskuussa 2015 Privilege Stylen laivastoon.

Lentojen miehistöt tulevat operoivalta lentoyhtiöltä, joiden lisäksi lennolla on kaksi Finnairin matkustamohenkilökunnan jäsentä tukemassa asiakaspalvelua. Ateriakonsepti on Finnairin. Koneissa on henkilökohtainen viihdejärjestelmä, jossa on englanninkielisiä elokuvia ja muuta sisältöä. 

Kummassakaan koneyksilössä ei ole Finnairin oman kaluston tapaan ns. economy comfort -istuimia. Finnair vaihtaa economy comport -paikoista maksaneiden asiakkaiden istuinpaikat  runsaamman jalkatilan paikolle, mikäli koneissa on tilaa. Jos paikat ovat täynnä asiakkaille maksetaan hyvitys.

Lennon aikataulu pysyy samana, eikä muutos vaadi toimenpiteitä Finnairin asiakkailta. Muutoksen takia asiakkaat voivat kuitenkin vaihtaa lentojaan samalle reitille yhden kerran ilman kuluja 6. tammikuuta ja 5. helmikuuta 2016 väliselle ajalle paikkatilanteen salliessa.

Matkustajille tarjotaan myös mahdollisuutta uudelleenreititykseen jonkun toisen oneworld-yhtiön lennolla niin ikään paikkatilanteen salliessa. Varauksen voi myös perua ja asiakas saa lipusta takaisinmaksun.

Finnair on useasti aiemminkin käyttänyt New Yorkin lennoilla ulkopuolista operaattoria. New Yorkin reitillä ei ole samanlaisia rajoitteita liikennöinti- ja ylilentoluvissa kuin Finnairin Aasiaan suuntautuvilla reiteillä.

Lue myös aikaisemmat uutisemme Finnairin joulukuisesta New Yorkin -reitin operoinnista: