FAA vaatii Boeingilta laajaa turvallisuusarviointia 737 MAX -koneen ohjausjärjestelmästä

Boeing_MAX_wingletYhdysvaltain Ilmailuviranomainen FAA odottaa saavansa Boeing 737 MAX -koneiden ohjelmistopäivityspaketin arvioitavakseen Boeingilta lähiviikkojen aikana. Viranomainen odottaa tämän jälkeen Boeingilta vielä lisävarmistuksia konetyypin ohjausjärjestelmän toiminnasta. Lentokiellon odotetaan jatkuvan vielä pitkään.

FAA:n mukaan Boeingin toimittama ohjelmistopäivitys joutuu täydelliseen turvallisuusarviointiin, eikä viranomainen aio hyväksyä päivitystä käyttöön ennen kuin se on saanut tarpeelliset vastaukset kysymyksiinsä.

FIA16_MAX_nose_pystyBoeingilta vaaditaan lisää panostanusta 737 MAX-lennonhallintajärjestelmän suhteen, jotta voidaan varmistua, että Boeing on tunnistanut  ongelmat ja ratkaissut ne asianmukaisesti jatkuvan lentokelpoisuuden vaatimalla tavalla.

Kun päivitys aikanaan hyväksytään ottaa aikansa ennen kuin se on saatu asennettua kaikkiin koneyksilöihin. Sen lisäksi myös lentäjät ja lentoyhtöiden tekniikka on koulutettava muutoksien osalta.

Lentoyhtiöt ovat varautuneet konetyypin pitkään lentokieltoon ja MAXit on poistettu liikenneohjelmista jo heinäkuuhun 2019 saakka. Tämä tuo lentoyhtiöille merkittäviä lisäkustannuksia lisäkapasiteetin hankinnan, polttoainekustannusten nousun, lentoreittien perumisen ja myynnin vähentymisen seurauksena.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen asetti Boeing 737 MAX 8 ja 9 -koneet lentokieltoon 13. maaliskuuta. Sitä ennen saman toimen olivat tehneet jo Euroopan EASA sekä useat muut ilmailuviranomaiset. Käytännössä maailman kaikki noin 380 Boeing 737 MAX -konetta on lentokiellossa ja Boeing on keskeyttänyt uusien koneiden toimitukset.

Lentokieltoon johtaneiden Lion Airin lennon JT610 ja Ethiopian Airlinesin lennon ET302 turmatutkinnat jatkuvat edelleen. Alustavien tietojen mukaan molempien turmien taustalla on koneen uusi MCAS-suojausjärjestelmä.

Lue myös: