Finnair, Palta ja AKT sekä Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ovat saavuttaneet sopimuksen työehtosopimuskauden jatkosta sekä palkankorotusratkaisuista. Finnair saavutti jo helmikuussa 2023 neuvottelutuloksen säästöneuvotteluissa matkustamohenkilökuntansa kanssa, jolloin tämänkertainen ulkoistusuhka väistyi. Finnair päätti muutosneuvottelut matkustamohenkilökunnan osalta 15. maaliskuuta 2023. Finnairin matkustamopalveluhenkilökunnan Suomessa sovellettavan työehtosopimuksen voimassaoloa on jatkettu vuodella eli 31.1.2025 saakka. Samalla on saavutettu palkkaratkaisu, joka noudattaa Finnairin mukaan ns. yleistä teknologiateollisuuden linjaa. Neuvottelutulos koskee vuosien 2023 ja 2024 palkkaratkaisuja. Teknologiateollisuudessa työntekijöille tulee 400 euron kertakorvaus ja 2-3,5 prosentin palkankorotukset vuosille 2023 ja 2023. Finnairilla saavutettu yleistä linjaa noudatteleva palkkaratkaisu puolestaan edellyttää vielä molempien osapuolten hallintojen hyväksynnän. ”On todella hienoa, että olemme löytäneet yhteiset ratkaisut yhdessä henkilöstön kanssa. Koronapandemian ja Venäjän ilmatilan sulkeutumisen aiheuttama kaksoiskriisi iski merkittävästi Finnairin talouteen, ja nämä sopimukset osaltaan tukevat tärkeää tavoitettamme palauttaa kannattavuus. Olemme kiitollisia siitä, että henkilöstö on halunnut olla mukana ratkomassa haastetta ja siten turvaamassa niin Finnairin kuin finnairilaisten työpaikkojen tulevaisuutta”, sanoi Finnairin henkilöstöjohtaja Johanna Karppi. Sopimusten myötä Finnair päätti marraskuussa 2022 käynnistetyt matkustamohenkilökuntaa koskevat muutosneuvottelut, joissa oli uhattuna jopa 450 työpaikkaa. Finnairin matkustamopalvelussa työskentelee Suomessa noin 1750 työntekijää. Finnairin lennoilla työskentelee myös noin 500 kumppaneiden työntekijää matkustamopalvelussa. Suurempi säästösopimus osapuolten välillä saavutettiin jo helmikuussa 2023. Sen hyväksyttäminen kuitenkin venyi odotettua pidemmälle AKT:n puolelta, kun käynnissä oli useita eri aloja koskevia työehtokiistoja. Solmittu säästösopimus on voimassa vuoden 2025 loppuun saakka. Matkustamohenkilöstön sopimuksessa sovittiin muun muassa miehistönkäytön tehokkuutta lisäävistä elementeistä, muutoksista pitkistä lennoista maksettaviin lisiin ja esimerkiksi miehistöhotelleja koskeviin ehtoihin. Matkustamohenkilöstö pääsi sopimuksen myötä mukaan kaikkien muiden säästösopimusten tehneiden henkilöstöryhmien tavoin Finnairin henkilöstön Staff incentive plan -palkitsemisohjelmaan. Finnair on jo aiemmin sopinut säästöistä lentäjien, ylempien toimihenkilöiden ja insinöörien kanssa sekä Japanin ja Korean asemapaikan matkustamopalveluhenkilöstön kanssa sekä tehnyt paikallisia, tehokkuutta lisääviä sopimuksia Finnairin Tekniikassa ja eri maapalvelutoiminnoissa. Lue myös:
|
|||