Finnair: Kyseessä on väärinkäsitys - suomalaisyhtiö ei tue Pay to Fly -mallia, koulutustiedotusta korjattu

Finnair_A320_nose_closeup(Päivittynyt klo 13.41) Finnair ja Patria julkistivat lentokoulutusyhteistyön, jossa valmistuneelle lentäjälle annettaisiin lisämaksusta reittikoulutusta Finnairin lennoilla. Finnair toteaa, että kyseessä on väärinkäsitys eikä yhtiö tarjoa lentämistä maksua vastaan. Suomen lentäjäliitto FPA ehti jo tyrmätä ajatuksen mallista, jossa lentoyhtiön normaalilla matkustajalennolla lentäjä maksaisi suorittamastaan lennosta.

Patrian ilmoitus Finnairin kanssa yhteistyössä tarjoamasta lentokoulutuksesta nosti esiin mahdollisen Pay to Fly -ilmiön rantautumisen Suomeen. Finnair kiistää jyrkästi tällaisen toiminnan Lentoposti.fi:lle.
 
Patria_Finnair_A320-koulutusFinnair tekee koulutusyhteistyötä Patrian kanssa lentokoulutuksessa MPL-koulutuksen ja CPL-koulutuksen osalta. CPL-koulutuksessa, josta Patria on nyt tehnyt hakuilmoituksen sivuilleen Patria toteuttaa alkeiskoulutuksen, jonka päätteeksi oppilaalla on mahdollista jatkaa Airbus A320 -tyyppikoulutukseen. Tämä koulutus tapahtuu Finnair Flight Academyssa Vantaalla sisältäen simulaattorikoulutuksen.
 
"Reittikoulutusvaihetta ei ole mukana Patrian nyt mainostamassa koulutuskokonaisuudessa. Olemme pyytäneet Patriaa korjaamaan virheellisen tiedon omilla sivuillaan", toteaa Finnairin viestintä Lentoposti.fi:lle tilanteen oikeasta laidasta.

"Pay to Fly- toimintaa Finnair ei tee – Pay to Flyssa on kyse siitä, että lentäjät maksavat saadakseen lentokokemusta", täsmentää Finnair tilannetta.

OH-LXH_091120Finnair Flight Academy kouluttaa Finnairin lentäjiä, ja tarjoaa myös maksullista koulutusta ulkopuolisille asiakkaille sekä lentoyhtiölle että yksityishenkilöille. Näihin koulutuksiin voi Finnairin mukaan sisältyä simulaattorikoulutuksen lisäksi lentokoneella tapahtuvaa koulutusta, joka on viranomaisvaatimus tyyppikelpuutuksen saamiseksi.

Finnair kertoo Lentoposti.fi:lle, että lentokoneella tapahtuva koulutus on joko koululento ei matkustajia kuljettavalla lennolla tai reittilennolla tapahtuvaa koulutusta. Reittilennolla koulutettavan mukanaolo ei vaikuta Finnairin normaalimiehistön määrään tai kokoonpanoon.


Lentäjäliitto: Pay to Fly -toimintamalli ei ole sosiaalisesti vastuullista

”Käytännöt, joissa lentäjältä laskutettaisiin kaupallisessa lentoliikenteessä toimimisesta maksuja missään muodossa kuulostaa erittäin kyseenalaiselta. Lentäjän työ, joka tehdään kaupallisessa lentoliikenteessä ja lennoilla, joille siis myydään lippuja maksavilla matkustajille on yksiselitteisesti toimintaa, joka kuuluu palkkasuhteen piiriin. Emme saa Suomessa hyväksyä toimintamalleja, joissa yksikään lentäjä maksaa matkustajakoneella lentämisestä lentoyhtiölle tai kolmannelle osapuolelle”, toteaa Suomen lentäjäliitto FPA:n puheenjohtaja Akseli Meskanen.

Suomen Lentäjäliitto kertoo jo aiemmin vedonneensa yhdessä muiden eurooppalaisten lentäjäyhdistysten kanssa EU:n liikenneministereihin sosiaalisen vastuullisuuden vaatimiseksi lentoliikenteessä.

Tämän seurauksena EU:n liikennneministerien tapaamisessa joulukuussa 2020 julkaistiin  Belgian, Hollannin, Italian, Itävallan, Luxemburgin, Ranskan, Tanskan ja Portugalin liikenneministerien allekirjoittama julkilausuma lentoliikenteen sosiaalisen vastuullisuuden puolesta. Suomi ei ollut allekirjoittajien joukossa, sillä se odottelee EU-regulaation valmistelua lentoliikenteen harjoittamisen yhteisistä säännöistä.

Alan ollessa pandemian takia haasteellisessa tilanteessa nähdään lentäjäliitoissa riski esimerkiksi epätyypillisten työsuhteiden ja Pay to Fly -konseptin laajentumiselle, sekä erilaisten henkilöstövuokrausjärjestelyiden käyttämiselle.

"Tarvitsemme Euroopan laajuisen lainsäädännön, joilla estetään Pay to Fly -menettelyjen ja epätyypillisten työsuhteiden käyttäminen lentoliikenteessä. Suomen ja suomalaisten lentoyhtiöiden tulee kantaa asiassa vastuuta jo ennakkoon ja olla ottamatta yhtäkään askelta tälle kyseenalaiselle toiminta-alueelle", jatkaa Meskanen.

Lentäjäliiton mukaan suomalaiselle lentäjälle on tarjottu keväällä 2020 Pay to Fly -työsuhdetta GetJetillä. Tässä tapauksessa tyyppikelpoisuuden jo omaavalta lentäjältä olisi laskutettu 37 000 euroa vuoden lentämisestä matkustajaliikenteessä. Hintaan olisi sisältynyt noin 500 lentotuntia. Kyseinen tapaus vietiin lentäjäliiton mukaan kattojärjestö ECA:n kautta tiedoksi EU:n lainsäätäjille kuvaamaan ilmailualan kyseenalaisia toimintamalleja.

Pay to Fly -toimintamalli ei anna takuuta lentäjän työllistämisesti yhtiöön tulevaisuudessakaan. Ratkaisu voi olla lentäjille hetkellisesti houkutteleva keino parantaa omaa markkina-arvoaan työnhaussa erottuakseen muita kokeneempana.

 FPA_logo_1Suomen Lentäjäliitto on kaikkia suomalaisia liikennelentäjäyhdistyksiä kokoava kattojärjestö. Sen piiriin kuuluu yli 1400 liikenne-, liike- ja helikopterilentäjää kahdeksasta eri yhdistyksestä. FPA:n tärkeimpänä tehtävänä on esiintyä ammatillisissa ja lentoturvallisuuskysymyksissä liikennelentäjien edustajana niin kotimaisilla kuin kansainvälisilläkin foorumeilla.

Päivitys kello 12.51: Täsmennetty aiempia Lentäjäliitto FPA:n antamia lausuntoja sen pyynnöstä.

Päivitys kello 13.41: Lisätty Finnairin antama haastattelu sekä kerrottu kyseessä olleen Patrian tiedotuksesta johtunut virhe. Täsmennetty ettei Finnair tarjoa lentoja maksua vastaan. Otsikko on vaihdettu.

 Lue myös: