Finnair paransi jälleen tulostaan - liikenneohjelmaa kuitenkin sopeutetaan

A350_x3_A330Finnair julkisti jo kahdeksannen peräkkäisen tulosta parantavan kvartaalin. Suomalaisoperaattorin kolmannen vuosineljänneksen tulos ylitti viimevuotisen ennätystuloksen puolellatoista miljoonalla eurolla. Vertailukelpoinen liiketulos koko alkuvuodelta oli positiviinen. Finnair sopeuttaa liikenneohjelmaansa, jatkaa wetleasen käyttöä sekä strateagiansa toteuttamista

"Kolmannen vuosineljänneksen vertailukelpoinen liiketuloksemme ylitti viimevuotisen ennätystuloksen puolellatoista miljoonalla eurolla. Näin ollen saavutimme jo kahdeksannen peräkkäisen kvartaalitulosparannuksen", iloitsi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

"Kapasiteettimme kasvoi tarjotuilla matkustajakilometreillä mitattuna 8,4 prosenttia vuotta aiemmasta, mikä vastaa lähivuosien tavoitetasoamme".

Markkinakapasiteetin voimakas kasvu rasitti kaukoliikenteen käyttöasteita ja yksikkötuottoja jonkin verran. Kaukoliikenteessä markkinakapasiteetin kasvu jakautui epätasaisesti: Kiinan ja Euroopan välinen kapasiteetti kasvoi voimakkaasti, kun taas Japanin ja Euroopan välinen kapasiteetti supistui.

Vapaa-ajanmatkustus Aasiasta eräisiin Euroopan kohteisiin kärsi turvallisuushuolista, kun taas pohjoismaisten kohteiden kasvu oli vahvaa.Ylikapasiteetti painoi Pohjois-Atlantin liiketoimintaa ja yksikkötuottoja. Euroopan-liikenteen kysyntä ja tarjonta olivat tasapainossa, joten matkustajamäärät ja yksikkötuotot kasvoivat.

Finnairin yhteishankkeista Atlantic Joint Business kärsi Euroopan ja Pohjois-Amerikan välisen liikenteen ylikapasiteetista. Keskihinnat laskivat kiristyneen kilpailutilanteen seurauksena. Siberian Joint Business puolestaan vahvisti markkinaosuuttaan, kun Euroopan ja Japanin välinen liikennevolyymin supistuminen jatkui vuoden kolmannella neljänneksellä
 
Jo kahdeksas peräkkäinen tulosparannus

Finnairin liikevaihto kasvoi 3,1 prosenttia vertailukaudesta 640,9 miljoonaan euroon (621,7)*. Yksikkötuotot (RASK) laski 4,9 prosenttia vertailukaudesta ja yksikkökustannus (CASK) laski 4,8 prosenttia. Yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK ex fuel at constant currency) kasvoi 1,2 prosenttia vertailukaudesta.

Matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 16,9 prosenttia vertailukaudesta 11,31 euroon per matkustaja. Lisämyynnin tulos oli 93,7 miljoonaa euroa. Alkuvuoden aikana Finnair on kuljettaun jo 8 267 000 matkustajaa. Vuosittain Finnair kuljettaa jo yli 10 miljoonaa matkustajaa.

Vuoden kolmannen neljänneksen vertailukelpoinen liiketulos oli 65,7 miljoonaa euroa (64,2). Koko alkuvuoden osalta liiketulos oli 53,5 miljoonaa euroa. Q3:n Liiketulos oli 115,5 miljoonaa euroa (50,7) ja se sisälsi yhden A350-laajarunkokoneen myyntivoiton.  Alkuvuoden osalta liiketulos oli 98,0 miljoonaa euroa (36,7). Q3:n vertailukelpoinen EBITDAR oli 118,3 miljoonaa euroa (115,1) ja koko alkuvuoden osalta  se oli 211,0 miljoonaa euroa (171,7).

Vauramo_Q1_2014_3"Olemme tyytyväisiä siihen, että tässä markkinatilanteessa onnistuimme ylittämään vertailukauden ennätystuloksen. Kireä kilpailutilanne Pohjois-Amerikan reiteillä heikensi yksikkötuottojamme ja painoi jonkin verran tuloskehitystämme. Lisäksi vapaa-ajanmatkustus – erityisesti Kiinasta Eurooppaan – kärsi Euroopan turvallisuushuolista. Tämän seurauksena jotkut ryhmämatkavaraukset jäivät toteutumatta, mikä vaikutti jonkin verran Aasian liikenteen käyttöasteisiimme. Uskomme edelleen, että koko vuoden tuloksemme on aiemman tulosohjauksemme mukainen, mutta loppuvuoteen sisältyy paljon epävarmuutta ja kustannuspaineita", jatkoi Vauramo.

"Kolmannella vuosineljänneksellä onnistuimme houkuttelemaan entistä useampia aasialaisia turisteja Etelä- ja Keski-Euroopan sijaan Pohjoismaihin. Esimerkkinä tästä kiinalaisten ryhmämatkustajien ykköskohteeksemme nousi Pariisin sijaan Kööpenhamina. Lisäksi tarjoamme Suomea lomakohteena tai vaihtomatkustajille pysähdyskohteena erityisesti talvikuukausina, joiden ajaksi lisäämme merkittävästi kapasiteettia Lappiin".

"Lokakuun alussa aloitimme myös A350-lennot viidesti viikossa Lontooseen, mikä tarjoaa houkuttelevan jatkoyhteyden Aasian matkustajillemme sekä erinomaisen liitynnän kotimarkkinoiltamme oneworld- ja yhteisyrityskumppaniemme globaaleihin verkostoihin Lontoosta eteenpäin. Lisäksi se vahvistaa merkittävästi rahtiverkostoamme".


Liikenneohjelmaa sopeutetaan ja koulutuskulut kasvavat

Vauramo_A330"Kulumme kasvoivat kolmannella neljänneksellä, mikä heijasti valmistautumista strategiamme mukaiseen liikenteen kasvuun uusien A350-koneiden avulla", totesi Vauramo.

"Koneiden toimitusaikataulun muutosten vuoksi lentävän henkilöstön koulutukseen liittyy epävarmuutta, minkä vuoksi sopeutamme liikenneohjelmaamme ja vuokraamme kalustoa lentäjineen, jotta pystymme hoitamaan oman henkilöstömme koulutukset mahdollisimman ripeästi", kertoo Vauramo tulevasta.

"Kasvuamme tukee myös se, että lentäjäkoulutuksen kapasiteettia Suomessa lisätään. Kasvuun valmistautuminen aiheuttaa seuraavan parin vuoden aikana lisäkustannuksia."

"Positiivista oli, että sekä Euroopan että kotimaan liikenteessämme kapasiteetin käyttöaste ja yksikkötuotot nousivat hieman. Lisämyynnin kasvu jatkui vahvana, ja odotamme sen saavan lähiaikoina lisätukea edelleen verkkosivustomme uudistuksesta ja inflight-myyntijärjestelmän uusimisesta", päätti Vauramo.

Finnair kertoi edellisen vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä 20 miljoonan euron tehostamisohjelmasta. Sen valmistelu etenee ja markkinatilanteen viimeaikaiset muutokset korostavat yhtiön mukaan tehokkuuden tärkeyttä. Tehostamisohjelman avulla on määrä pitää strategia ja keskipitkän aikavälin kasvuohjelma oikeassa kurssissa.


Koko vuoden tuloksen odotetaan paranevan

Matkustaja- ja rahtiliikenteen kysyntänäkymiin liittyy Finnairin päämarkkina-alueilla edelleen epävarmuutta. Finnair arvioi edelleen, että kapasiteetin kasvu on noin 7 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna ja, että liikevaihto kasvaa kapasiteetin kasvua hitaammin.

Markkinatilanteen nähdään vaikeutuvan edelleen. Polttoaineen hinta on kääntynyt nousuun ja markkinakapasiteetin kasvu painaa yhä yksikkötuottojen kehitystä.

Syksyllä 2014 alkanut lentopetrolin hinnan lasku päättyi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Lentopetrolin dollarihinta oli kolmannella vuosineljänneksellä kuitenkin 13,0 prosenttia matalampi kuin vuotta aiemmin.

Finnair arvioi, että sen vertailukelpoinen liikevoitto vuonna 2016 kasvaa edellisvuotisesta (2015: 23,7 milj. euroa).

Lue myös: