Finnair: Puolet asiakkaista odottaa jo vapaa-ajan lentomatkaa, useimmat Eurooppaan

A321ER_12Finnair selvitti asiakkaidensa näkemyksiä lentomatkustamisesta huhti-toukokuussa ja sen mukaan matkoja suunnitellaan jo kovasti liiketoiminnan sekä vapaa-ajan tarpeisiin. Finnairin jyselyyn vastasi yli 3000 asiakasta joiden joukossa oli paljon matkustavia Finnair Plus -tasoasiakkaita, että vähemmän matkustavia.

Finnairin Asiakaskyselyn mukaan puolet vastaajista olivat innokkaita matkustamaan lentäen vapaa-ajan matkalle, ja 36 % suhtautui vapaa-ajan lentomatkustamiseen neutraalisti. Vastaukset olivat lähes samanlaisia sekä paljon että vähemmän matkustavien keskuudessa. Lähes 90 % vastaajista odottaa tekevänsä ainakin yhden lentomatkan seuraavan 12 kuukauden kuluessa.

 Finnair on jo aiemmin ilmoittanut lisäävänsä lentoja heinäkuun alusta lähtien. Tarjolle tuli merkittävä määrä kohteita Euroopassa sekä kaukomailla.

Finnair_Ole_Orver”Arvioimme lentomatkustuksen alkavan elpyä vähitellen heinäkuusta alkaen, ja asiakaskysely tukee tätä arviota – monilla on tuleva matka jo mielessä. Aloitammekin heinäluussa taas operoinnin useisiin Euroopan ja Aasian kaupunkeihin, ja lisäämme lentoja vähitellen”, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Ole Orvér.

 Matkustusrajoitteet ovat – varsin luonnollisesti – suurin matkustuksen este: 77 % mainitsi matkustusrajoitusten poistamisen olevan yksi edellytys lentomatkustukselleen. Useissa Euroopan maissa matkustusrajoituksia ollaankin purkamassa kesän aikana. 

Matkoja suunnitellaan sekä liike- että vapaa-ajan tarpeisiin. Euroopan mainitsee tämän vuoden vapaa-ajan kohteeksi 61 % vastaajista, ja 45 % aikoo tehdä työmatkan Eurooppaan. Etenkin Saksan ja Espanja ovat suosittuja kohteita. Aasiaan aikoo lähteä vapaa-ajan matkalle yli viidennes vastaajista, ja työmatkaa Aasiaan suunnittelee samoin yli viidesosa vastaajista. Aasian kohteista suosituimmiksi nousivat Kiina, Japani ja Thaimaa. Kotimaan lento on puolestaan suunnitteilla noin 17 %:lla vastaajista vapaa-ajan matkaa varten, ja 18 % suunnittelee kotimaan työmatkaa lentäen.

 
Hyvinvointi, lipun hinta ja aikataulut keskiössä

 Kyselystä kävi Finnairin mukaan myös ilmi, että koronapandemia on tuonut uusia kriteereitä lentoyhtiön valintaan. Kolmen tärkeimmän kriteerin joukossa olivat lentoyhtiön kyky varmistaa asiakkaiden hyvinvointi matkan aikana, lentolipun hinta ja aikataulujen sopivuus.

Koneiden siivous ja mahdollisuus huolehtia hyvästä käsihygieniasta mainittiin tärkeimpinä keinoina vähentää huolta matkustamisen turvallisuudesta. Noin 65 % asiakkaista arvioi kasvosuojien käytön vähentävän heidän terveyshuoliaan joko jonkin verran, paljon tai erittäin paljon.

suunenasuojaFinnair on ottanut käyttöön useita toimia, joilla asiakkaiden terveyttä suojataan lentomatkan aikana. Niitä ovat mm. 18.5. käyttöön otettu suu-nenäsuojan käyttöpakko lennoilla sekä uudet koneeseen nousu ja poistumismenetelmät.

”Olemme tehostaneet koneiden siivousta entisestään, Helsinki-Vantaalla on useita käsidesipisteitä ja jaamme myös lennolla puhdistuspyyhkeet asiakkaille. Kasvosuojia käyttämällä suojaamme toinen toisiamme mahdollisilta pisaratartunnoilta, ja maskit ovatkin pakollisia lennoillamme", kertoo Orvér.

 Asiakkaista 76 % oli joko melko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä siihen, miten Finnair on viestinyt koronapandemiasta asiakkailleen.

”Asiakkaiden luottamus on meille äärimmäisen tärkeää, ja olemme todella kiitollisia saamastamme hyvästä palautteesta – huimat 93 % asiakkaistamme uskoo Finnairin pystyvän vastaamaan heidän tarpeisiinsa tänä epävarmana aikan. Asiakaskyselyn tulokset auttavat meitä myös kehittämään toimintaamme edelleen ja palvelemaan asiakkaita entistä paremmin", sanoo Orvér.

Lue myös: