Finnairin lentäjien uudessa työpaikassa virrat päälle

A350cockpit_airbusAirbus on 2. elokuuta kytkenyt virrat päälle ensimmäisen lentoon nousevan Airbus A350 XWB -matkustajakoneen (MSN1) ohjaamossa. Kyseessä on merkittävä virstanpylväs konetyypin valmistumisessa. Näin siitä huolimatta, että yhtiö äskettäin ilmoitti siiven rakentamisessa ilmenneiden ongelmien viivästyttävän valmistumista vuoden 2014 jälkimmäiselle puoliskolle.

Koneen eturunko toimitettiin kokoonpanolinjalle Toulouseen pari viikkoa sitten. Prosessi on edennyt vaiheeseen, jossa jo tehtaalla rakentamisen yhteydessä paikalleen asennettuun avioniikkajärjestelmään pystyttiin kytkemään virta ja käynnistämään se.

A350_powered_airbusNyt ohjaamon järjestelmiä päästään testaamaan, mikä luonnollisesti edesauttaa tyypin ensilennolle nousevan koneen kokoonpanovaiheen edistymistä.

Pääkuvassa (klikkaa suuremmaksi) näkyvät ohjaamon kymmenen suurta näyttöä, jotka täyttävät täysin perinteisen mittaripaneelin paikan. Niillä esitetään kaikki lentäjien tarvitsema tieto.

Lentäjien sidestick-ohjaussauvat erottuvat vaaleansinisinä. Koneen ohjaamo on vielä ilman seinäpaneeleja.

Finnair on tilannut 11 Airbus A350-900 XWB -matkustajakonetta. Lisäksi sillä on tilausvaraus kahdeksasta. Ensimmäisiä koneita yhtiölle odotetaan aikaisintaan vuoden 2015 alkupuolella.

Lue myös: