Finnair konsernin liikevaihto kasvoi 10,8 prosenttia 533,7 miljoonaan euroon mutta liiketulos heikkeni polttoaineen hinnannousun ja Japanin-katastrofin vuoksi ja jäi 43,1 miljoonaa euroa tappiolle.
Yhtiö on jatkanut tehostamistoimia, joiden ansiosta toimintakulut, pois lukien polttoainekustannukset, pysyivät tavoitetasolla ollen 448,0 miljoonaa euroa (405,8). . Polttoainekulujen nousua lukuun ottamatta Finnairin kustannukset ovat kehittyneet odotusten mukaisesti. Kun polttoainekustannusten osuus oli kuitenkin yli viidennes kokonaiskustannuksista, niiden nousu vaikutti merkittävästi yhtiön tappioon ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kertoo Lentoliikennevolyymin kasvaneen merkittävästi erityisesti Aasian ja Pohjois-Amerikan kaukolennoilla. Liikenteeseen on kuitenkin tullut jälleen jonkin verran ylikapasiteettia, kun kilpailijamme Finnairin tavoin valmistautuvat liikenteen ennustettuun kasvuun. Siksi kokonaiskäyttöasteemme oli jonkin verran aikaisempaa heikompi edellisvuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna.
Öljyn hinnan tuntuva ja nopea nousu lisäsi voimakkaasti kulukuormaamme, vaikka muuten olemme onnistuneet kulujen hallinnassa melko hyvin. Vaikka hintatasomme onkin kehittynyt positiivisesti, emme ole nykyisessä ylikapasiteettitilanteessa pystyneet siirtämään polttoaineen hinnannousua sellaisenaan lentohintoihin. Lisäksi joudumme pohtimaan sitä, mikä on liiketoimintamme ydinaluetta ja millä alueilla voisimme hyötyä vaihtoehtoisista ratkaisuista.
Lentojen saapumistäsmällisyys parani edellisen vuoden vastaavasta ajanjaksosta noin 10 prosenttiyksikköä 80,6 prosenttiin (71,4). Matkustajamäärä oli 1 885000 ja kasvua edellivuoteen 2,5 prosenttia. Tarjottu ASK kasvoi 12,1 prosenttia ja täyttöaste putosi 72,6 prosenttiin.
Finnairin Q1 tiedote