Finnairin tekniikan työntekijöitä edustava Pro sanoo kyllä sopimukselle - ei tekstiheikennyksille

EngineAmmattiliitto Pron hallitus sanoi keskitetylle tulosopimukselle kyllä Pron edustajiston ja hallituksen kokouksessa Helsingin Ruoholahdessa sunnuntaina 1. syyskuuta. Pron mukaan neuvottelut keskeytyvät jos Finnairilla tai metsäteollisuudessa ehdotetaan tekstiheikennyksiä.

"Tupon mukaan neuvotellaan, mutta minkäänlaisia tekstiheikennyksiä ei työehtosopimuksissa hyväksytä", totesi puheenjohtaja Antti Rinne.

Ammattiliitto Pro myöntyi aloittamaan työehtosopimusneuvottelut eri aloilla keskitetyn tulosopimuksen pohjalta, jonka työmarkkinakeskusjärjestöt hyväksyivät perjantaina 30. elokuuta.

Keskusjärjestöjen välisessä sopimuksessa palkankorotukset on sovittu kahdelle vuodelle. Ensimmäinen korotus on 20 euroa ja toinen korotus on 0,4 %. Ensimmäinen korotus tulee voimaan 4 kuukautta sopimuksen alkamisesta ja toinen 12 kuukautta ensimmäisen korotuksen jälkeen. Kolmas vuosi on ns. optio-vuosi, josta sovitaan kesäkuussa 2015.

Pro_Antti_Rinne"Työnantajien on pidättäydyttävä alakohtaisten työehtosopimusten tekstiheikennyksistä. Jos työnantaja esimerkiksi metsäteollisuudessa tai Finnairilla ehdottaa heikennyksiä, neuvottelut eivät etene millään alalla", puheenjohtaja Antti Rinne Ammattilitto Prosta summasi Pron hallituksen päätöksen.

Finnairin Tekniikan ammattilaisista osa on ammattiliitto Pron jäseniä. Kaikkiaan Pron jäseniä on noin 110 000 palkansaajaa Suomen merkittävimmissä teollisuuden ja sen palvelujen, ict- ja viestintäalan sekä finanssialan yrityksissä.

Seuraavaksi liitot käyvät alakohtaiset työehtosopimusneuvottelut tämän keskitetyn sopimuksen pohjalta. Neuvottelujen takaraja on 25. lokakuuta.

Tämän jälkeen arvioidaan sopimuksen kattavuus ja maan hallituksen toimien riittävyys.

Jos sopimus ei ole saanut riittävästi liittoja taakseen, tai jos Suomen hallituksen toimet eivät riitä, työehtosopimusosapuolet voivat irtaantua sopimuksesta. Työnantajat ovat kertoneet julkisuuteen, että riittävä kattavuus tarkoittaa heille sitä, että koko kuljetusketju ja julkinen sektori ovat mukana.