Finnmatkat on edelleen Suomen suurin matkanjärjestäjä

TUI_tailFinnmatkat jatkaa Suomen suurimpana matkanjärjestäjänä, kertoo Suomen matkatoimistoalan liiton(SMAL) tänään julkistama tilasto. Finnmatkojen markkinaosuus matkustajamäärällä mitattuna vuonna 2014 oli 29,2 prosenttia. Ero toisena tulevaan Aurinkomatkoihin (24,2 %) kasvoi entisestään toissa vuodesta.

Finnmatkat järjesti vuonna 2014 lähes 260 000 valmismatkaa ja jatkaa edelleen Suomen suurimpana matkanjärjestäjänä. Finnmatkojen viime vuoden markkinaosuus matkustajamäärällä mitattuna oli 29,2 prosenttia  (Aurinkomatkat 24,2 % ja Tjäreborg 20,9 %). Myös liikevaihdolla mitattuna Finnmatkat on ykkönen 30,8 prosentin markkinaosuudellaan (Aurinkomatkat 24,2 % ja Tjäreborg 18,9 %).

"Tämä on hieno palkinto siitä, että olemme kuunnelleet asiakkaidemme tarpeita ja vastanneet niihin. On mukava huomata, että matkailijat arvostavat eri matkustajatyypeille räätälöityjä hotellikonsepteja", kertoo Finnmatkojen viestintäpäällikkö Jenita Sillanpää.

 Lähes 80 prosenttia Finnmatkojen asiakkaista lomailee konseptoiduissa hotelleissa, kuten Blue Village -perhehotelleissa ja aikuiseen makuun sopivissa Blue Couples -hotelleissa. Jo vuosien takaa tuttujen konseptihotellien rinnalle on tuotu tarjolle myös maailmanluokan uutuuksia, kuten viiden tähden Sensatori-luksushotellit ja aktiivilomailijan unelmahotellit Magic Lifet.

"Tänä vuonna TUI Nordic avaa kolme Sensatori-hotellia: Kyproksella, Turkissa ja Ibizalla. Italian Sardiniassa avautuu uusi perheystävällinen Blue Village -hotelli ja Kroatiassa uusi Blue Couples -hotelli", Sillanpää sanoo.

 Ensi talvesta eteenpäin Finnmatkat on myös ainoa suomalainen matkanjärjestäjä, jolla on RIU-hotelliketjun hotelleja valikoimassaan. Finnmatkojen ja RIU:n yhteistyö ulottuu 44:ään RIU-hotelliin ympäri maailmaa. Talvikaudella Finnmatkojen asiakkaat pääsevät lomailemaan RIU-hotelleihin muun muassa Kanariansaarilla, Mauritiuksella, Madeiralla, Meksikossa sekä Jamaikalla ja kesällä esimerkiksi Bulgariassa, Turkissa ja Ibizalla.

Laajan hotellivalikoiman lisäksi Finnmatkojen ainutlaatuiset verkko- ja digipalvelut erottavat yhtiön kilpailijoistaan. Esimerkiksi heinäkuussa julkaistiin Minun lomani -sovellus, jonka on ladannut puhelimeensa jo yli 100 000 TUI Nordicin asiakasta. Sovellus toimii ennen matkaa, sen aikana ja matkan jälkeen täydellisenä lomatietopakettina sekä viestikanavana kohdeoppaan kanssa.

"Online-matkamyynti lisääntyy entisestään, ja meillä onkin kunnianhimoisia suunnitelmia uusien digitaalisten palveluiden kehittämiseksi", Sillanpää valottaa.