Norjaan perustettu uusi halpalentoyhtiö Flyr sai ensivaiheen neuvotteluissa taakseen merkittäviä sijoittajia sekä lupaukset noin 16 miljoonan euron pääomasta. Yhtiö aikoo listautua Oslon pörssin Euronext Growth -listalle. Lennot on määrä käynnistää kesäkuussa 2021 pitkälti Norwegianin perinteisin opein. Flyr ilmoitti tammikuussa 2021 käynnistävänsä rahoitusneuvottelut useiden eri sijoittajien kanssa. Nyt yhtiö vahvistaa saaneensa taakseen jo noin 165 miljoonan Norjan kruunun pääoman eli noin 16 miljoonaa euroa. Lentoyhtiö pyrkii keräämään 600 miljoonaa Norjan kruunua eli noin 57 miljoonaa euroa. Koko rahoituspohja on määrä saada kokoon yksityisiltä sijoittajilta. "Flyrin toimintamalli on suunniteltu ilmailualan seuraavaan vaiheeseen. Täyden rahoituksen lisäksi Euronext Growth -lista antaa meille uusia mahdollisuuksia toipuvilla markkinoilla", sanoi Flyrin toimitusjohtaja Tonje Wikstrøm Frislid. Sitovan ilmoituksensa lentoyhtiösijoitukselle ovat antaneet Nordea Investment Management (60 miljoonaa Norjan kruunua), norjalaisliikemies Øystein Stray Spetalen Tycoon Industries AS:n kautta (50 miljoonaa Norjan kruunua), norjalaisliikemies Jan Petter Sissener yhtiönsä Sissener AS:n kautta (30 miljoonaa Norjan kruunua) sekä sijoittaja Arne Fredly Apollo Asset Limiterin kautta (25 miljoonaa Norjan kruunua. Flyr kertoo edellisten lisäksi saaneensa merkittäviä viitteitä muiden sijoittajien kiinnostuksesta yhtiötä kohtaan. Kaupankäynnin Flyrin osakkeilla odotetaan käynnistyvän Oslon pörssissä maaliskuun 2021 alusta lähtien. Flyrin perustan on luonut Erik G. Braathen ja yhtiön johtopaikoilla on Norwegianin entisiä osaajia. Niiden myötä velaton uusi yhtiö on rahoitusmarkkinoilla varmasti velkaista Norwegiania houkuttelevampi kohde ja Euroopan liikenteeseen keskittyminen vanhoin opein voi jopa johtaa onnistumiseen. Flyr uskoo rahoituspohjaan ja toimintamalliinsa, joka on rakennettu tehokkaaksi sekä kysynnän mukaan joustavaksi. Myös yhtiön IT-järjestelmät ovat nykyaikaiset ja tarjoavat sen mukaan asiakkaille yksilöllisen lentoyhtiökokemuksen. Lentoyhtiön hakeman rahoituksen on määrä riittää kolmivaiheisen suunnitelman toteuttamiseen ja 30 Boeing 737-koneen laivaston operointiin. Avauslento on suunniteltu toteutettavaksi Oslosta 1. kesäkuuta 2021. Tuolloin käytössä on määrä olla kaksi Boeing 737-800 -konetta. Ensimmäisten lentokoneiden vuokrasopimuksista neuvotellaan parhaillaan. Flyr odottaa pandemian takia saavansa markkinoilta leasing-koneita historiallisen alhaisella hinnalla. "Sijoittajien vastaanotto on ollut hyvin positiivinen. Meillä on kokenut johtoporras eikä historiallista velkaa. Olemme myös ainutkertaisen mahdollisuuden edessä saamassa moderneja lentokoneita historiallisen alhaisilla kustannuksilla", sanoi Flyrin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Erik G. Braathen. Lentokoneiden ja miehistöjen saatavuus on hyvä Norjassa erityisesti Norwegianin vaikeuksien myötä. Se mahdollistaa omalta osaltaa nopean skaalattavuuden kysynnän kasvaesssa. Flyr keskittyy ensivaiheessa Norjan markkinoille ja laajentaa sen jälkeen verkostoon Euroopaan suurkaupunkeihin sekä Välimeren lomakohteisiin. Vaikka Flyr kilpailee rahoituksesta lähinnä Norwegianin kanssa tulee se kilpailemaan matkustajista myös SAS:n, Widerøen sekä Norjan markkinoille saapuneen Wizz Airin kanssa. Lue myös:
|
|||