Helsinki-Vantaan lentoaseman huonon näkyvyyden toimintamenetelmät ovat nyt entistä paremmat. Kiitotien 04L ILS-tarkkuusmittarilähestymismenetelmä päivitettiin CAT III -luokkaan. Se mahdollistaa LVP-olosuhteissa jo alle 30 metrin ratkaisukorkeuden käytön. Category III –luokan kiitotie on varustettu ILS-järjestelmällä (Instrument Landing System), jonka avulla lentokone pääsee laskeutumaan säällä kuin säällä. Kehittämällä toimintamenetelmiä halutaan mahdollistaa Helsinki-Vantaan käyttö entistä vaikeammissa keliolosuhteissa, jotta lentoliikenteelle ei aiheutuisi viiveitä ja turhia kustannuksia esimerkiksi varakenttien käytöstä. "Helsinki-Vantaa on kehittynyt keskeiseksi solmukohdaksi Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Kentän toimivuus kaikissa oloissa on ensiarvoisen tärkeää, jotta Suomi voi säilyttää asemansa lentoliikenteen kansainvälisessä kilpailussa", toteaa lennonvarmistuksen johtaja Raine Luojus Finaviasta. Lentoasemalla on ollut vuositasolla huonojen LVP-keliolosuhteiden (Low Visibility Procedures) takia noin 15 tuntia tilanteita, joissa lasku ei ole onnistunut CAT II –luokassa. Kun tilanne sattuu tuloruuhka-aikaan, joutuu lentokone joko odottamaan parempaa keliä tai laskeutumaan varakentälle. "Toimintavarmuus huonoissa näkyvyysolosuhteissa paranee, sillä CAT III on tarkoitettu operointiin alle 30 metrin ratkaisukorkeuksilla. Jos lentäjä ei siihen mennessä saa näkyviin kiitotien valoja, kone tekee ylösvedon ja jää odottamaan parempaa näkyvyyttä laskeutumiseen tai suuntaa varakentälle", kertoo Luojus. CAT III –luokka koneen kiitotielle ohjaavassa järjestelmässä on ollut myös lentoyhtiöiden toiveena. Tilastojen mukaan Helsinki-Vantaalla ei nyt tehdyn päivityksen jälkeen pitäisi olla enää niin huonoa näkyvyystilannetta, ettei kentälle sen takia päästä laskuun. CATIII -päivityksen sai kiitotie 04L eli ns. kolmoskiitotie, jota lähestytään tässä tapauksessa Espoon suunnasta. Se on ensisijainen lähestymissuunta pohjois- tai koillistuulen puhaltaessa. Lue myös:
|
|||