Helsinki-Vantaalle etsitään testimatkustajia koekäyttämään pian aukeavan Aukion palveluja

Helsinki_Airport_Plaza_Metsäaukio_1Helsinki-Vantaan terminaalilaajennuksen pian avautuva keskeinen osa Aukio lentoaseman Non-Schengen -puolella edustaa suomalaista innovatiivista arkkitehtuuria. Ennen Aukion käyttöönottoa Finavia kutsuu 200 vapaaehtoista testaamaan uusia palveluja ja tilojen toimivuutta. Edellinen vastaava tilaisuus oli erittäin suosittu.

Aukio tai Plaza on kaukolentoja palvelevan alueen sydän, jonka kautta matkustajat siirtyvät lennoilleen ja saapuessaan saavat ensikosketuksensa Suomeen. Se yhdistää uuden eteläsiiven ja pian valmistuvan länsisiiven vanhaan terminaaliin.

"Testipäivän osallistujille on luvassa harvinainen tilaisuus nähdä elämykselliset tilat ennen muita. Testaamme Aukion palvelujen ja matkustajapolkujen toimivuutta sekä erityisesti huippumodernia turvatarkastusta", Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Joni Sundelin Finaviasta sanoo.

Osallistujat pääsevät myös ajelulle lentokoneiden rullaus- ja pysäköintialueelle, jonne yleisöllä on yleensä rajoitettu pääsy. Päivän päätteeksi käydään lounaalla Ajisen Ramen -ravintolassa, jonka juuret ovat Kumamotossa Japanissa. Ravintola avataan virallisesti vasta helmikuussa.

Testaajiksi haetaan monenlaisia matkustajia: usein matkustavia, ensikertalaisia, lapsiperheitä, liikuntarajoitteisia jne. Testipäivä järjestetään 6. helmikuuta ja siihen voi ilmoittautua Finavian Facebook-sivujen kautta.

Asiakaskokemus ja käyttäjälähtöisyys Finavian investointiohjelman keskiössä. Matkustajien testipäivä on tärkeä osa uusien tilojen käyttöönottoa. Osallistujilta saadaan arvokasta palautetta, jonka perusteella voidaan taata sujuva matkustuskokemus ja ratkaisujen toimivuus.

terminaalilaajennus_0717_7"Viimeksi matkustajat pääsivät testaamaan kesällä 2017 avattua laajennuksen eteläsiipeä. Testipäivä oli valtavan suosittu. Saimme siitä hyviä kokemuksia, ja myös matkustajat olivat innostuneita", Sundelin sanoo.

Kuvassa vasemmalla länsisiiven testipäivä on meneillään elokuussa 2017. Lue lisää linkistä jutun lopusta.

Uudistuvan Helsinki-Vantaan kehittämiseen osallistuvat myös lentoaseman yritykset ja kenttähenkilöstö. Tässä työssä Finavia käyttää apuna käyttäjälähtöistä virtuaalimallia.

"Virtuaalimallin avulla saamme suunnitteluun mukaan tärkeät sidosryhmät entistä vahvemmin. He sitoutuvat tulevaan ja ymmärtävät, millaisia muutoksia laajentaminen tuo tullessaan. Helsinki-Vantaa on ensimmäisiä lentoasemia, joka hyödyntää kolmiulotteista suunnittelua näin laajassa mittakaavassa", sanoo Sundelin.

Finavian mukaan Aukio on arkkitehtonisesti vaikuttava tila. Sen jylhät, suomalaisella puulla verhoillut seinä- ja kattorakenteet tarjoavat näyttävät puitteet erilaisille tapahtumille ja ilmiöille. Aukio on osa kaukolentoalueen laajennusta, jonka on kokonaisuudessaan suunnitellut arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. 

HEL_kulma_lansisiipi_PESAukion ympärille sijoittuvat maailman huippua oleva vaihtomatkustajien turvatarkastus, lukuisat korkeatasoiset myymälät ja ravintolat sekä elämykselliset palvelut. Uutta matkustaja- ja matkatavaratilaa tulee yhteensä 25 000 neliömetriä.

Vuonna 2014 käynnistynyt Helsinki-Vantaan kehitysohjelma on lentoaseman historian mittavin laajennushanke, joka ulottuu 2020-luvun alkuun. Finavian jätti-investoinnin myötä Helsinki-Vantaa valmistautuu palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa. 

"Teemme kaikkemme, että asiakaskokemus pysyy korkealla koko terminaalin laajennuksen ajan. Helsinki-Vantaan vahvuuksia ovat lyhyet välimatkat, helposti saatavilla olevat palvelut ja maailmanluokan palvelutaso. Ne haluamme säilyttää myös matkustajamäärien kasvaessa", Sundelin sanoo. T.T.

Tarkemmat tiedot testipäivästä saa Lyyti.fi -palvelusta, jota kautta myös ilmoittaudutaan tapahtumaan.

Lue myös: