Helsinki-Vantaan alkava kiitotieremontti on vaatinut tarkan suunnittelun

HK_RWY_04R22L_1Helsinki-Vantaan lentoaseman pääkiitotien 04R/2L:n toukokuussa käynnistyvällä peruskorjauksella on 18 miljoonan euron budjetti. Työt on suunniteltu tarkasti, sillä töitä tehdään lähes tauotta kolmen kuukauden ajan lentoliikenteen keskellä.

Kiitotieremontin aikana 11.5–2.8.2015 liikenteen järjestelemisessä riittää haastetta, sillä normaalin kolmen kiitotien sijaan käytössä on remontin ajan vain kaksi kiitotietä. Kahdeksan ensimmäisen remonttiviikon aikana pääkiitotien lisäksi myös sen kanssa risteävän kiitotien 15/33 kapasiteetti on rajallinen ja risteysalue suljettu.

Kiitotie 04R/22L on tällä hetkellä kansainvälisestikin mitattuna vilkkaassa käytössä: Helsinki-Vantaalla on keskimäärin 550 nousua ja laskua eli operaatiota vuorokaudessa.

"Jo syksyllä tiedotimme lentoyhtiölle keväällä alkavasta remontista. Kehotimme niitä suunnittelemaan hyvissä ajoin lentonsa ja varautumaan muutoksiin", sanoo apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Finavialta.

Kiitoteiden pitää olla aina äärimmäisen hyvässä kunnossa: pinnan on oltava kitkaltaan kesäkunnossa kaikissa sääolosuhteissa, puhdas irtokappaleista ja valaistuksen on oltava kohdallaan.

"Kysymys ei todellakaan ole pelkästään siitä, että asfaltti vedetään auki. Jo sen alla oleva infra sähkö- ja telekaapeleineen on valtava. Kiitotiealueella on pelkästään noin 14 000 valaisinta", jatkaa Noronen-Juhola.

Kokokaisuudessaan 3440 metrin pituisen ja 60 metriä leveän kiitotien perusparannuksen urakka on annettu tarkkaan valituille tekijöille. Kiitotien päällystyksestä vastaa Lemminkäinen Infra Oy ja sähkökaapeleiden ja uppovalaisimien asennuksista vastaa Finavia. Osassa kaapelointi- ja uppovalaisimiin liittyvissä töissä on mukana myös Lemminkäinen Infra Oy.

"Pistokuormitus on valtava, kun lentokoneen pyörät osuvat kiitotien pintaan. Asfaltin alla olevan perustuksen täytyy olla lujuudeltaan aivan toista luokkaa kuin moottoriteillä, päättää Noronen-Juhola".


Muutoksia lentomelun suuntautumiseen

Lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat poikkeavat peruskorjauksen aikana normaalista. Tämä tuo muutoksia kesän ajan lentokonemelun suuntautumiseen. Lentomelu lisääntyy remontin aikana erityisesti Pohjois-Helsingin alueella sekä Keravan suunnalla, erityisesti Keravan keskustan alueella. Lentomelu vähenee touko-kesäkuussa Nurmijärven suunnalla.

Lue myös: