Hot Blade kävi myös kaluston päälle - kolme uutta tuulilasia NH90-koptereihin

hotblade3_puolustusvoimat European Defence Agencyn (EDA) kansainvälisen Hot Blade 2012 -harjoituksen aktiivivaihe on ohi. Suomalaisilla on edessä pitkä paluu, jonka aikana kolme NH90-kopteria kuljetetaan rahtialuksella takaisin kotimaahan. Poikkeuksellisissa olosuhteissa tuulilasit kokivat kovia lasku- ja nousuvaiheiden hiekkapöllyssä.

Suomalaisosaston keskeisenä tavoitteena Hot Blade –harjoituksessa oli kansainvälisen suorituskyvyn kehittäminen. Lentämisen ohella tärkeää oli tukeutumisjärjestelmän ja huollon saumaton toiminta vieraissa olosuhteissa. Kolmen kopterin lisäksi Portugaliin laivattiinkin runsaasti maakalustoa.

formation_eda"Kansainvälisen suorituskyvyn kehittämisessä on mielestäni onnistuttu, koska harjoituksessa on ollut mahdollisuus tutustua erittäin hyvin monikansalliseen toimintaympäristöön, jossa usea maa toimii helikoptereilla samassa operaatiossa", totesi harjoitusosaston johtaja everstiluutnantti Ari Pellinen.

Yksi suomalaisen osallistumisen tavoitteista oli Hot Bladen aikana testata NH90-helikopterien kestävyyttä ja toimivuutta Portugalin tarjoamissa poikkeavissa olosuhteissa.

Harjoituksen konetarkastaja kapteeni Juha Grönroos ei malta olla kehumatta tiimiään. Hänen mukaansa Helikopteripataljoonan lentotekninen henkilöstö on hoitanut tehtävänsä haastavissa olosuhteissa erinomaisesti.

"Logistiikka oli suuri haaste jo Suomesta lähdettäessä. Varaosien saamisessa niin Suomeen kuin tänne paikan päällekin on ollut omat haasteensa", kertoo Grönroos.

Harjoitusalueelle tuli kaikkiaan kolme varaosatäydennystä Suomesta. Kaikki lähetykset saapuivat sovitussa aikataulussa, 36 tuntia tilauksesta. Sen sijaan teknisiin ongelmiin liittyviin kysymyksiin Grönroos toivoisi teollisuudelta nopeampaa reagointia.

"Jos harjoitusalueelta esitetään helikopterikaluston toimintaan ja teknisiin ongelmiin liittyviä kysymyksiä valmistajan edustajille, pitäisi niihin saada vastauksia nopeammin. Tämä on asia, joka kehittyy jokaisen harjoituksen myötä, mutta ei vielä toimi riittävän hyvin", sanoo kapteeni Juha Grönroos.

Suomi ei ole ainoa maa, jolla on ollut harjoituksen pölyisissä olosuhteissa ollut ongelmia helikopterien tekniikan kanssa.

hotblade1_puolustusvoimat"Helikopterien tuulilasien kestävyys hiekkapöllylaskuissa on osoittautunut huonoksi. Harjoituksen aikana on suomalaisilta rikkoontunut kolme tuulilasia. Valitettavasti käytössämme ei ollut harjoituksen alusta alkaen kaikkiin helikoptereihin tuulilasien suojakalvoja, jotka olisivat helpottaneet tilannetta", toteaa Grönroos.

Lisäksi roottorien lavat vaativat uuden maalipinnan Suomeen paluun jälkeen. NH90-helikoptereiden runkoihin ei hiekkapöllylaskuilla ole ollut vaikutusta. Kokonaisuutena uusi konetyyppi on kuitenkin toiminut paremmin kuin osattiin odottaa.

Suomalaiskopterit ovat Hot Blade 2012 –harjoituksessa tähän mennessä lentäneet noin 100 tuntia. Kotimatkan aikana siirtolentoihin kuluu vielä noin 20 tuntia, jolloin harjoituksen kokonaislentotuntimäärä tulee olemaan 120. "Paluumarssi" päättyy vasta elokuun alkupäivinä.

Puolustusvoimien Hot Blade 2012 -sivu

Lue myös: