Ilmavoimien komentaja kenraaliluutnantti Juha-Pekka Keränen asetti Hawk-kaluston lentokieltoon 15. toukokuuta 2023 HW-320 -koneelle sattuneen moottorivauriosta johtuneen lento-onnettomuuden seurauksena. Lentokielto on nyt purettu ja Mk.51 Hawkeja aletaan vähitellen ottamaan käyttöön koelentojen jälkeen. Koelennoille sopimattomat sääolosuhteet ovat viivästyttäneet Hawkien paluuta taivaalle. Uudemman moottorimallin Hawk Mk.66 -kalusto vapautettiin lentokiellosta jo aiemmin 22. kesäkuuta. Niissä on käytössä hieman erilainen moottorityyppi. Hawk Mk.51/51A mallin Hawkien käyttöönotto tapahtuu vähitellen, sillä jokainen Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk851 -moottori käydään Ilmasotakoulussa vielä läpi ja niitä testataan sekä koekäytetään ennen kuin kone hyväksytään opetuskäyttöön. "Sääolosuhteet ovat olleet haastavat ja tänään 22. marraskuuta lentosääennusteessa oli tunnin mittainen aukko, jossa säätila oli koelennolle suotuisa", kertoi Hävittäjälentolaivue 41:n komentaja everstiluutnantti Pekka Jyrkönen Lentoposti.fi:lle. Koelennon kohonnutta riskiä hallitaan muun muassa normaalia lentotoimintaa tiukemmilla säärajoilla, joka korostuu eritoten ensimmäisen käyttöönottokoelennon yhteydessä. Säärajoilla turvataan koneen paluu kentälle mahdollisen moottorihäiriön sattuessa. Hawkien palauttamista lentopalvelukseen jatketaankin erityisesti sään sallimissa rajoissa. "Varsinaisen lentokiellon poistumisen, tarkastusten ja koekäyttöjen jälkeen jokaiselle palvelukseen palautettavalle koneyksilölle suoritetaan koelento. Näin varmennetaan ilma-aluksen turvallinen toiminta konetyypille määritetyllä koko suorituskykyalueella", jatkoi everstiluutnantti Jyrkönen. Hawk-kaluston voimalaitekoelennoilla ei tietoisesti sammuteta moottoria, mutta oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi konetta lennetään tarkoituksella suorituskyvyn ja lentoalueen äärirajoille. Tikkakosken kiitotieltä taivaalle ja koelennolle nousi ensimmäisenä kaksipaikkainen Hawk Mk.51 HW-348. Kyseisen koneyksilön moottorissa on testikäytössä erilaiset moottorin siivet, sillä ne ovat hieman normaalia pidemmät. Tämä koneyksilö ei palaa vielä opetuskäyttöön vaan sillä jatketaan edelleen suorituskyvyn arviointia. "Hawkien palauttaminen palvelukseen jatkuu pitkälle vuoteen 2024. Tarkastukset etenevät omaa tahtia ja ahtimen siipien tarkistamisessa on monta eri vaihetta. Nyt on kuitenkin valoa tunnelin päässä, sillä moottoreita alkaa valmistua koelennoille. Seuraavaksi ilmaan odotetaan nousevan HW-349:n, joka luovutetaan koelennon jälkeen palveluskäyttöön", täsmensi everstiluutnantti Jyrkönen Lentoposti.fi:lle.
Puolustusvoimien logistiikkalaitos oli jo kevään 2023 aikana tilannut Suomen Hawkien Mk851 ja Mk861 -moottoreihin turbiinisiipiä moottorivalmistaja Rolls-Roycelta osana koneiden elinkaaren ylläpitoa.
Vaikka Hawkit palaavat taas koulutuskäyttöön niin toukokuisen Hawk-turman tutkinta jatkuu edelleen.
Lue myös:
|
|||