HW-348 koelennolla Tikkakoskella - ensimmäiset Mk.51/51A Hawkit palaavat pian palveluskäyttöön

HW348_JussiKettunen_FlyFinlandFiIlmavoimat on jo aiemmin purkanut BAE Systems Hawk Mk.51/51A -suihkuharjoituskoneille asetetun lentokiellon ja ensimmäinen koneyksilö on suorittanut sään asettamien haasteiden jälkeen koelennon Tikkakoskella 22. marraskuuta 2023. Hawkit palaavat vähitellen tarkastuksista koelentojen kautta takaisin Ilmasotakoulun lentokoulutuskäyttöön. Ilmavoimat jatkaa edelleen toukokuisen Hawk-onnettomuuden tutkintaa.

Ilmavoimien komentaja kenraaliluutnantti Juha-Pekka Keränen asetti Hawk-kaluston lentokieltoon 15. toukokuuta 2023 HW-320 -koneelle sattuneen moottorivauriosta johtuneen lento-onnettomuuden seurauksena.

Lentokielto on nyt purettu ja Mk.51 Hawkeja aletaan vähitellen ottamaan käyttöön koelentojen jälkeen. Koelennoille sopimattomat sääolosuhteet ovat viivästyttäneet Hawkien paluuta taivaalle. Uudemman moottorimallin Hawk Mk.66 -kalusto vapautettiin lentokiellosta jo aiemmin 22. kesäkuuta. Niissä on käytössä hieman erilainen moottorityyppi.

Hawk Mk.51/51A mallin Hawkien käyttöönotto tapahtuu vähitellen, sillä jokainen Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk851 -moottori käydään Ilmasotakoulussa vielä läpi ja niitä testataan sekä koekäytetään ennen kuin kone hyväksytään opetuskäyttöön.

"Sääolosuhteet ovat olleet haastavat ja tänään 22. marraskuuta lentosääennusteessa oli tunnin mittainen aukko, jossa säätila oli koelennolle suotuisa", kertoi Hävittäjälentolaivue 41:n komentaja everstiluutnantti Pekka Jyrkönen Lentoposti.fi:lle.

Koelennon kohonnutta riskiä hallitaan muun muassa normaalia lentotoimintaa tiukemmilla säärajoilla, joka korostuu eritoten ensimmäisen käyttöönottokoelennon yhteydessä. Säärajoilla turvataan koneen paluu kentälle mahdollisen moottorihäiriön sattuessa. Hawkien  palauttamista lentopalvelukseen jatketaankin erityisesti sään sallimissa rajoissa.

"Varsinaisen lentokiellon poistumisen, tarkastusten ja koekäyttöjen jälkeen jokaiselle palvelukseen palautettavalle koneyksilölle suoritetaan koelento. Näin varmennetaan ilma-aluksen turvallinen toiminta konetyypille määritetyllä koko suorituskykyalueella", jatkoi  everstiluutnantti Jyrkönen.

Hawk-kaluston voimalaitekoelennoilla ei tietoisesti sammuteta moottoria, mutta oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi konetta lennetään tarkoituksella suorituskyvyn ja lentoalueen äärirajoille.

Tikkakosken kiitotieltä taivaalle ja koelennolle nousi ensimmäisenä kaksipaikkainen Hawk Mk.51 HW-348. Kyseisen koneyksilön moottorissa on testikäytössä erilaiset moottorin siivet, sillä ne ovat hieman normaalia pidemmät. Tämä koneyksilö ei palaa vielä opetuskäyttöön vaan sillä jatketaan edelleen suorituskyvyn arviointia.

"Hawkien palauttaminen palvelukseen jatkuu pitkälle vuoteen 2024. Tarkastukset etenevät omaa tahtia ja ahtimen siipien tarkistamisessa on monta eri vaihetta. Nyt on kuitenkin valoa tunnelin päässä, sillä moottoreita alkaa valmistua koelennoille. Seuraavaksi ilmaan odotetaan nousevan HW-349:n, joka luovutetaan koelennon jälkeen palveluskäyttöön", täsmensi everstiluutnantti Jyrkönen Lentoposti.fi:lle.

Hawkit_pirkkalassaPuolustusvoimille myönnettiin vuoden 2023 toisessa lisätalousarviossa 1,925 miljoonan euron lisärahoitus Hawk-suihkuharjoituskoneen vaurioitumisesta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi. Rahoitus käytetään lentokiellossa olevan kaluston käyttöön palauttamiseen.

Puolustusvoimien logistiikkalaitos oli jo kevään 2023 aikana tilannut Suomen Hawkien Mk851 ja Mk861 -moottoreihin turbiinisiipiä moottorivalmistaja Rolls-Roycelta osana koneiden elinkaaren ylläpitoa.


Onnettomuustutkinta jatkuu edelleen

Vaikka Hawkit palaavat taas koulutuskäyttöön niin toukokuisen Hawk-turman tutkinta jatkuu edelleen.

20230516_184301"Hawk Mk.51/51A-kaluston lentokielto on purettu perustuen HW-320-onnettomuustutkinnassa tähän asti tehtyihin löydöksiin ja havaintoihin. Onnettomuuteen johtaneen moottorivaurion todennäköisin syy on löytynyt ja vaurion syntymiseen johtanut merkittävin tekijä on tiedossa", kommentoi onnettomuuden tutkintaryhmän johtaja insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila.

FB_IMG_1684252036754 "Kaikkia vaurion syntymiseen vaikuttaneita tekijöitä ei toistaiseksi ole tunnistettu, joten tutkinta jatkuu edelleen sekä meillä Ilmavoimissa että myös valmistajan taholla. Tutkinnan ollessa kesken tutkintaryhmä ei tarkemmin tiedota onnettomuuden syistä. Tutkinnan oletetaan kestävän vielä muutaman kuukauden", jatkoi everstiluutnantti Vantila. MH

Lue myös: