Ilmailuliiton tarjouspyynnön taustalla ovat Helsingin kaupungin suunnitelmat estää Helsinki-Malmin lentoaseman toiminta, joiden seurauksena lähes sata Malmilla sijaitsevista noin 200 lentokoneesta joutuu siirtymään operoimaan Helsinki-Vantaalta. Yleisilmailun edunvalvoja SIL:n ensisijainen tavoite on, että operointia Malmin lentokentältä voidaan jatkaa. Sen varalta, että toiminta käy mahdottomaksi, SIL neuvottelee nyt Finavian kanssa yleisilmailutoiminnan reunaehdot Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
SIL:n hallituksen jäsen Peter Tähtisen mukaan Helsinki-Malmin käyttömaksut ovat olleet kalliimpia kuin muilla lentokentillä. "Muita kenttiä korkeampia hintoja on perusteltu kaupallisen lentoliikenteen vähyydellä. Uskommekin, että Helsinki-Vantaalle siirtyminen kohtuullistaisi toimintamaksuja enintään nykyisen kaltaisiksi", toteaa Tähtinen. Finavia vahvistaa Lentoposti.fi:lle vastaanottaneensa tarjouspyynnön, joka käsitellään normaaliprosessin mukaisesti. Asiaa kommentoidaan enemmän myöhemmin, kun tarjouspyyntöön ehditään perehtymään tarkemmin.
SIL:n tarjouspyyntö käsittää lentokoneiden säilyttämisen eri tavat, polttoaine- ja lentokonehuollon, koulutus- ja laskukierroslentämisen edellytykset sekä reunaehdot muulle harrastetoiminnalle, mm. laskuvarjohypyille. "Hyvällä yhteistyöllä kaikki yleisilmailun toiminnot voidaan sovittaa Helsinki-Vantaalle, kunhan toiminnan jatkuvuus Malmilla taataan siihen asti, että valmiudet ovat kunnossa. Tämä on myös tasavertaisuusperiaatteen vaade", jatkaa Tähtinen.
Valtiolta tyhjiä lupauksia pääkaupungin yleisilmailutoiminnalle Vuoden 2000 yhteistoimintasopimuksessa valtio lupasi vapauttaa Malmin lentokenttäalueen asuntorakentamiselle, kun korvaavat ratkaisut ovat valmiita. Liikenne- ja viestintäministeriö on useasti tämän jälkeen luvannut taata yleisilmailun mahdollisuudet Helsingin seudulla.
Valtio onkin nyt siirtämässä toimintonsa muille lentokentille merkittävien investointien turvin: Patrian lentokoulutus on tarkoitus siirtää Tampere-Pirkkalan lentoasemalle rakennettaviin uusiin tiloihin ja Rajavartioston vartiolentolaivue pian valmistuvaan tukikohtaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Finavia on poistumassa Malmin lentoasemalta vuoden 2016 loppuun mennessä. Helsinki-Malmi on jopa 200 lentokoneen, kymmenien helikopterien ja useiden kuumailmapallojen kotikenttä, minkä lisäksi se on Helsinkiin vuosittain saapuvien satojen pienkoneiden tukikohta. Vuonna 2015 Malmille myytiin 201 laskeutumisen kausikorttia. Lakialoite LEX MALMI kerää parhaillaan nimiä Helsinki-Malmin lentopaikan säilyttämiseksi ilmailukäytössä. päivitys 22.08 klo 17.00: Finavian kommentti lisätty. Lue myös:
|
|||