Ilmailuliitto valmistelee pääkaupunkiseudun yleisilmailun siirtymistä Helsinki-Vantaalle

Malmi_traffic_2Suomen ilmailuliitto ry (SIL) valmistelee yleisilmailijoiden toiminnan siirtoa Malmin lentoasemalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. SIL on pyytänyt Finavia Oyj:lta tarjouksen yleisilmailun lentotoimintapalveluista.

Ilmailuliiton tarjouspyynnön taustalla ovat Helsingin kaupungin suunnitelmat estää Helsinki-Malmin lentoaseman toiminta, joiden seurauksena lähes sata Malmilla sijaitsevista noin 200 lentokoneesta joutuu siirtymään operoimaan Helsinki-Vantaalta.

Yleisilmailun edunvalvoja SIL:n ensisijainen tavoite on, että operointia Malmin lentokentältä voidaan jatkaa. Sen varalta, että toiminta käy mahdottomaksi, SIL neuvottelee nyt Finavian kanssa yleisilmailutoiminnan reunaehdot Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

sillogoPääkaupunkiseudun ilmailijat tarvitsevat toimintapaikan, sillä lähimmät vastaavat lentokentät sijaitsevat yli sadan kilometrin etäisyydellä, Turussa ja Lappeenrannassa. 

SIL:n hallituksen jäsen Peter Tähtisen mukaan Helsinki-Malmin käyttömaksut ovat olleet kalliimpia kuin muilla lentokentillä.

"Muita kenttiä korkeampia hintoja on perusteltu kaupallisen lentoliikenteen vähyydellä. Uskommekin, että Helsinki-Vantaalle siirtyminen kohtuullistaisi toimintamaksuja enintään nykyisen kaltaisiksi", toteaa Tähtinen.

Finavia vahvistaa Lentoposti.fi:lle  vastaanottaneensa tarjouspyynnön, joka käsitellään normaaliprosessin mukaisesti. Asiaa kommentoidaan enemmän myöhemmin, kun tarjouspyyntöön ehditään perehtymään tarkemmin.

Ilmatilaluokan muutos paransi toimintaedellytyksiä

EFHK_closeup_RWY04_end_2Olosuhteet yleisilmailutoiminnalle Helsinki-Vantaan lentoasemalla ovat nyt aiempaa suotuisammat, sillä syksyllä 2015 tehty ilmatilamuutos luokasta C luokkaan D mahdollistaa VFR- ja IFR-liikenteen toimimisen samassa ilmatilassa (tämän uutisen lopussa linkki ilmatilanmuutoksesta kertovaan uutiseemme).

SIL:n tarjouspyyntö käsittää lentokoneiden säilyttämisen eri tavat, polttoaine- ja lentokonehuollon, koulutus- ja laskukierroslentämisen edellytykset sekä reunaehdot muulle harrastetoiminnalle, mm. laskuvarjohypyille.

"Hyvällä yhteistyöllä kaikki yleisilmailun toiminnot voidaan sovittaa Helsinki-Vantaalle, kunhan toiminnan jatkuvuus Malmilla taataan siihen asti, että valmiudet ovat kunnossa. Tämä on myös tasavertaisuusperiaatteen vaade", jatkaa Tähtinen.

 

Valtiolta tyhjiä lupauksia pääkaupungin yleisilmailutoiminnalle

 Vuoden 2000 yhteistoimintasopimuksessa valtio lupasi vapauttaa Malmin lentokenttäalueen asuntorakentamiselle, kun korvaavat ratkaisut ovat valmiita. Liikenne- ja viestintäministeriö on useasti tämän jälkeen luvannut taata yleisilmailun mahdollisuudet Helsingin seudulla.

Malmi_ilmasta_2016Viimeksi joulukuussa 2014 ministeri Paula Risikko sanoi, että Helsingin alueelle perustetaan uusi lentokenttä. Ministeri Anne Berner kuitenkin kumosi hankkeen keväällä 2016 ja ilmoitti, ettei valtio toteuta korvaavia ratkaisuja.

Valtio onkin nyt siirtämässä toimintonsa muille lentokentille merkittävien investointien turvin: Patrian lentokoulutus on tarkoitus siirtää Tampere-Pirkkalan lentoasemalle rakennettaviin uusiin tiloihin ja Rajavartioston vartiolentolaivue pian valmistuvaan tukikohtaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Finavia on poistumassa Malmin lentoasemalta vuoden 2016 loppuun mennessä.

Helsinki-Malmi on jopa 200 lentokoneen, kymmenien helikopterien ja useiden kuumailmapallojen kotikenttä, minkä lisäksi se on Helsinkiin vuosittain saapuvien satojen pienkoneiden tukikohta. Vuonna 2015 Malmille myytiin 201 laskeutumisen kausikorttia. Lakialoite LEX MALMI kerää parhaillaan nimiä Helsinki-Malmin lentopaikan säilyttämiseksi ilmailukäytössä.

päivitys 22.08 klo 17.00: Finavian kommentti lisätty.

Lue myös: