Ilmaliikenneonnettomuus Kittilässä - Swissin Airbus A220-300 -kapearunkokone ajautui ulos rullaustieltä

Swiss_KT_2025_1Kittilässä tapahtui 27. joulukuuta 2025 lento-onnettomuus, jossa Swissin Genevestä saapunut Airbus A220 -kapearunkokone ajautui rullaustien sivuun. Pelastuslaitos sai ilmoituksen ilmaliikenneonnettomuudesta noin kello 16.07. Vaste oli suuri ja paikalle lähetettiin yhdeksän yksikköä. Swissin liikennekoneen lisäksi olosuhteet ovat olleet haastellisia myös liikesuihkukoneelle.

Swissin lennolla LX8904 Genevestä Kittilään matkalla ollut Airbus A220-300 -kapearunkokone (HB-JCM) ajautui laskeutumisen jälkeen ulos rullaustieltä Kittilässä lauantai-iltapäivällä noin kello 16.01.

Lento laskeutui kiitotielle 34. Kittilän kiitotien pituus on 2 500 metriä pitkä ja leveyttä on normaaliolosuhteissa 45 metriä. Onnettomuus tapahtui ilmeisesti rullaustiellä T, joka johtaa kiitotielle 34 tehdyn laskeutumisen jälkeen kohti asematasoa. Swissin A220-300 -koneissa on 145 matkustajapaikkaa.

Swissin koneen perässä Kittilään laskeutunut airBalticin lento joutui onnettomuuden takia odottamaan pääsyä asematasolla noin kaksi tuntia. Liikenne Kittilässä on häiriintynyt pahoin ja mm. Finnairin lento Kittilään joutui palaamaan takaisin Helsinki-Vantaalle. 

Swissin koneen oli määrä lähteä paluulennolle LX8905 kello 16.20. Lähtö kuitenkin viivästyi onnettomuuden seurauksena. Lento mahdollisesti perutaan, sillä koneelle on mahdollisesti tehtävä myös tekninen tarkastus eikä Kittilässä ole Swissin teknisiä palveluita. 

Swiss_KT_2025_2Swissin koneen lisäksi myös Prahasta Kittilään kello 15.55 saapunut Jetbeen Nextant 400XT -liikesuihkukone (OK-ESC) ajautui lumihankeen. Konetyyppi on yhdeksänpaikkainen.

Tapahtumien aikaan Kittilässä vallitsivat tuuliset ja talviset olosuhteet. Lämpötila oli nollan vaiheilla, taivaalta satoi heikosti lunta ja näkyvyys oli noin neljä kilometriä. Lentokentällä vallitsi navakka pohjoisenpuoleinen tuuli suunnasta 340, joka on lähes kiitotien suunnasta. Voimakkuutta tuulella oli 29 solmua ja puuskissa 41 solmua. Pilvikatto oli 1900 jalan korkeudessa.

Kiitotie 16/34 oli kello 16.54 julkaistun luminotamin mukaan 100 prosenttisesti märän lumen peittämä, jota oli kolmen millimetrin kerros. Tuuli aiheutti kiitotielle myös ajelehtivaa lunta. Kiitotie oli kemiallisesti käsitelty. Lentoonlähtöä varten ilmoitettava kitkatieto oli 2 kaikilla kiitotiekolmanneksilla, jonka lisäksi kiitotien 34 kynnyksellä oli jäätä. Kaikkien rullausteiden osalta jarrutustehot olivat huonot ja asematasoalueen osalta vaihtelevat.

Käytännössä olosuhteet olivat erittäin liukkaat, joiden lisäksi haasteita toi navakka myrskytuuli. Tällaisissa olosuhteissa rullausnopeudet ovat erittäin alhaiset vain jopa 1-3 solmun luokkaa, jotta ohjattavuus ja pysäytyskyky säilyvät riittävällä tasolla.

HB-JCC_250918Kittila_lentoasema