Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet -hävittäjässä on onnistuneesti koelennetty ruotsalaisen SAAB-yhtiön valmistamaa BOL-omasuojalaitetta. Kyseessä on koneen siipuripustimen kylkeen asennettava kasettimainen järjestelmä, joka laukaisee tarvittaessa soihtuja ja silppua harhauttamaan ohjuksia. BOL-asennus on osa Hornetien MLU2-päivitystä. Saab valittiin omasuojajärjestelmän toimittajaksi vuonna 2009. BOL tarjoaa suojaa niin lämpöhakuisilta (soihdut) kuin tutkan avulla maalinsa löytäviltä ohjuksilta (silppu). Perinteisen rakettipanoksen sijasta BOL-järjestelmä hyödyntää siivenkärjistä irtoavia pyörrevirtauksia harhamaalien levittämisessä koneen taakse. Tätä tehostetaan kasetin omilla ilmavirranohjaimilla. Näin saavutetaan parempi harhauttava vaikutus. BOL kasvattaa merkittävästi Hornetin harhautemaalien kuormaa. Kussakin kasetissa on 160 soihtu- tai silppu-heitettä, mikä tarkoittaa jopa viisinkertaista määrää perinteiseen verrattaessa. Modulaarisen toteutuksen vuoksi BOL voidaan uudelleenladata minuutissa. Järjestelmä voidaan sijoittaa konetyypistä riippuen myös runkoon, mutta paras teho saavutetaan siipiasennuksella. Tyypillinen kuorma on kaksi tai neljä kasettia. BOL-asennus ei estä koneessa jo aiemmin olleiden omasuojajärjestelmien käyttöä sen rinnalla. BOL on käytössä maailmalla F/A-18 Hornet, Tornado-, F-15 Eagle, Harrier GR7 ja Eurofighter Typhoon -hävittäjissä. Ja luonnollisesti myös SAAB J39 Gripen -koneissa. Se on ollut asennettuna myös Yhdysvaltain merivoimien käytöstä poistuneisiin F-14 Tomcat -hävittäjiin. T.T. BOL-esite (pdf)
|
|||