Rajavartiolaitoksen Vartiolaiva 2025 -hanke otti jälleen askeleen eteenpäin, kun ensimmäinen kahdesta uudesta monitoimisesta ulkovartiolaivasta nimettiin Meyer Turun Uudenkaupungin Työveneen telakalla 22. elokuuta 2025. Helikopterikannella varustetun ulkovartiolaivan kastoi aluksen kummi, rouva Suzanne Innes-Stubb. Uusi Karhu valmistuu ulkovartiolaiva Turvan rinnalle talven 2026 aikana nostaen merellisen alueen valvontakyvyn muuttuneen toimintaympäristön sekä Rajavartiolaitoksen tehtävien edellyttämälle tasolle.
Rajavartiolaitoksen Meyer Turulta tilaamien kahden monitoimisen ulkovartiolaivan rakennusprojekti eteni perinteiseen varusteluvaiheessa suoritettavaan nimenantoseremoniaan, joka suoritettiin Uudenkaupungin Työveneen telakalla.
Tilaisuuteen osallistuivat tilaajan edustajina sisäministeri Mari Rantanen ja Rajavartiolaitoksen päällikkö, vara-amiraali Markku Hassinen sekä toimittajina Meyer Turun toimitusjohtaja Casimir Lindholm ja Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Juha Granqvist.
Laivanrakennusperinteiden mukaisesti laivankummi rouva Suzanne Innes-Stubb piti puheen ja varsinainen kaste annettiin puheen jälkeen särkemällä laivan kylkeen samppanjapullo.
"Kaksi laivaa kattava projektimme on saavuttanut merkittävän etapin, kun ensimmäinen aluksista on nyt saanut kasteensa. Karhu on konkreettinen todiste Meyer Turun kyvystä johtaa laivanrakennusprojekteja alusta loppuun asti kumppanitelakoidemme tiloissa, yhä omat korkeat laatuvaatimuksemme saavuttaen. Tänään juhlimme sitä, että ensimmäinen ulkovartiolaiva on saanut lopullisen muotonsa ja saavuttaa valmiuden palvella Rajavartiolaitoksen monipuolisissa ja vaativissa tehtävissä", sanoi Meyer Turun toimitusjohtaja Casimir Lindholm.
"Hanke on saavuttanut tärkeän vaiheen, kun ensimmäinen laiva on saanut nimensä. Uudet monitoimiset ulkovartiolaivat tulevat tarpeeseen perusteellisesti muuttuneessa Suomen turvallisuusympäristössä. Ne parantavat merkittävällä tavalla Suomen merellistä turvallisuutta. Suomalaiset voivat jatkossakin luottaa Rajavartiolaitoksen valmiuteen ja toimintakykyyn", totesi Rajavartiolaitoksen päällikkö, vara-amiraali Markku Hassinen.
Suomen turvallisuusympäristössä on tapahtunut viimeisten vuosien aikana merkittäviä muutoksia, jotka ovat perusteellisia ja pitkäaikaisia. Muutos on asettanut uusia ja entistä vaativampia haasteita myös turvallisuusalan toimijoille: uusiin haasteisiin on kyettävä reagoimaan sekä vaikuttamaan nopeasti ja tehokkaasti.
Rajavartiolaitoksen suorituskyky avomerellä perustuu merkittäviltä osin monitoimisten ulkovartiolaivojen jatkuvaan operointiin ja valmiuteen. Vähäpäästöiset ja energiatehokkaat uudet ulkovartiolaivat ovat merellä noin 330 vuorokautta vuodessa.
Nyt rakenteilla olevissa Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaivoissa suorituskyky paranee merkittävästi käytöstä poistettaviin laivoihin verrattuna. Uusien laivojen mitat ovat seuraavat: pituutta on 98 metriä, leveyttä 17,6 metriä ja aluksen syväys on 5,1 metriä. Alus on jäänmurtokykyinen 80 cm paksuiseen jäähän saakka. Aluksilla on miehistöä tehtävästä riippuen 20-40 henkeä.
Uusien alusten valvonta- ja vaikuttamiskykyä rajojen valvonnassa sekä sen yhteydessä tehtävässä alueellisen koskemattomuuden valvonnassa ja turvaamisessa on kehitetty.
Uudet valvontajärjestelmät ja tiedonsiirtoratkaisut parantavat tilannekuvan ylläpitoa ja sen jakamista. Uusien laivojen avulla parannetaan myös kykyä suuronnettomuuksien torjuntaan ja pelastustyöhön. Ulkovartiolaivalle voidaan evakuoida jopa 600 ihmistä. Vakavien ympäristöonnettomuuksien hallinnan valmius on kaikilla aluksilla välitön ja kokonaisöljynkeräyskapasiteetti noin kaksinkertaistuu nykyisestä. Yhden ulkovartiolaivan öljypuomikapasiteetti on 800 metriä.
Uusi Turva-luokan ulkovartiolaiva Karhu on Turvan tavoin varustettu helikopterikannella, joka toimii lasku- ja vinssausalueena helikoptereille sekä miettämättömille ilma-aluksille. Ulkovartiolaiva tarjoaa helikoptereille mahdollisuuden myös lisätankkaukseen, joka pidentää kopterikaluston toiminta-aikaa merellä merkittävästi.
Tankkaus onnistuu normaalisti lentokannelle laskeutumalla tai kovemmissa olosuhteissa suoraan leijunnasta. Silloin kopterin vinssin vaijerilla nostetaan alukselta polttoaineletku ylös ja säiliöt tankataan JET A1 -polttoaineelle kopterin ollessa leijunnassa.
Uutta uusissa aluksissa on miehittämättömien ilma-alusten tarpeisiin suunniteltu tila komentosillan alapuolelle, josta on suora yhteys helikopterikannelle. Rajavartiolaitos on kokeillut miehittämättömien ilma-alusten käyttöä ulkovartiolaiva Turvan helikopterikannella sekä takakannella osana Valvonta 2 -hankettaan. Kokemuksista on saatu tärkeää oppia kahden uuden laivan suunnitteluun.
Uusien ulkovartiolaivojen myötä pinta- ja ilmavalvontakyvyn laajuus sekä erottelukyky paranevat merkittävästi. Merialueen rajavalvontatehtävissä kyetään havaitsemaan ja tunnistamaan sekä pinta- että ilmamaaleja kaikissa sääolosuhteissa vuorokauden ajasta riippumatta.
Vedenalaiseen valvontakykyyn saadaan aivan uudenlaisia toimintoja ja kaikki sensoreilla hankittu tieto on tehokkaasti niin Rajavartiolaitoksen, kuin myös keskeisten sidosryhmien kuten Puolustusvoimien käytettävissä. Ilmavalvontatutkia on käytössä myös Merivoimien Hamina- ja Hämeenmaa-luokkien aluksilla.
Rajavartiolaitoksen ensimmäinen uusi ulkovartiolaiva UVL10 nimettiin elokuussa 2013 Turvaksi. Tuolloin järjestettiin nimikilpailu, jossa ehdotuksia oli 1358 kappaletta. Vuonna 2014 käyttöönotetun vartiolaiva Turvan kummi on kansanedustaja Päivi Räsänen.
Seuraavaksi edessä on uuden Karhun varustelu, jonka jälkeen se luovutetaan asiakkaalle talvella 2026. Aiemman aikataulun mukaan ensimmäisen uuden ulkovartiolaivan oli määrä valmistua vuoden 2025 lopussa ja toisen vuoden 2026 lopussa.
Kahden monitoimisen ulkovartiolaivan tilaus on Rajavartiolaitoksen historian suurin yksittäinen investointi. Eduskunta on myöntänyt laivojen hankintaan 448 miljoonan euron tilausvaltuuden. Valvonta- ja johtamisjärjestelmiin on saatu ainakin noin 35 miljoonaa euroa rahoitusta EU:lta.
Uudet ulkovartiolaivat rakennetaan osin Puolan Gdanskissa ja osin Uudessakaupungissa. Ne palvelevat aina 2050-luvulle saakka.
Lue myös: