Asiantuntijat vahvistivat Intian valtamerestä lähellä Afrikkaa Reunionin saaren rannalta löydetyn siivekkeen kuuluneen Malaysian Airlinesin Boeing 777-200ER -koneeseen. Löytö tehtiin tuhansien kilometrien päästä varsinaisesta etsintäalueesta 515 päivää katoamisen jälkeen. Viranomaiset vahvistivat lehdistötilaisuudessa löydetyn flaperon-siivekkeen kuuluneen maaliskuussa 2014 kadonneeseen Boeing 777-200ER -koneeseen (9M-MRO). Siiveke löydettiin Madagaskarin itäpuolella sijaitsevalta Ranskaan kuuluvalta Reunionin saarelta 29. heinäkuuta. "Tieto vahvistaa aiemmat oletukset, että lento MH370 päättyi traagisesti eteläiseen Intian valtamereen", sanoi Malesian pääministeri Najib Razak lausunnossaan. "Malesia tulee tekemään kaikkensa jotta totuus lennon MH370 katoamisesta selviää", jatkoi Razak. "Raskain mielin vahvistamme asiantuntijoiden tekemien tarkastusten jälkeen, että flaperon on peräisin kadonneesta Malaysian Airlinesin lennosta MH370", sanoi Malesian liikenneministeri Liow Tiong. Malaysian Airlinesin mukaan flaperonin kuulumisen kadonneeseen MH370-koneeseen vahvistivat Ranskan Toulousessa yhteistyössä Ranskan onnettomuustutkintaviranomainen BEA, Malesian oma tutkintaryhmä, Kiinan edustusto sekä Australian onnettomuustutkintaviranomainen ATSB. Boeing ja NTSB eivät kuitenkaan ole vielä antaneet asiaan vahvistustaan. Ne vaativat vielä tarkempia tutkimuksia. MH370 on kuitenkin ainoa merelle kadonnut Boeing 777-200ER -matkustajakone. Neljä muuta konetyypille sattunutta hull loss -onnettomuutta ovat tapahtuneet maan yläpuolella. Malaysia Airlines on jo ilmoittanut kyseisen varmistuksen lennolla mukana olleiden omaisille. Lennolla MH370 oli mukana oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Kyseessä on iso läpimurto, joka saattaa johtaa pikkuhiljaa vastausten äärelle lennon MH370 katoamisessa. Nyt odotukset kohdistuvat muiden merestä löytyvien esineiden suuntaan. Tutkintaa johtavan Australian ATSB on tyytyväinen löydöksen varmistumiseen ja vahvistaa laskelmien osoittavan merivirtojen kuljettavan mahdolliset esineet juuri Reunionin saarelle sekä muualle lähialueella. Mallinnusten mukaan ajelehtivat esineet voivat olla missä tahansa satojen tuhansien neliökilometrien alueella Intian valtameressä. ATSB jatkaakin perinpohjaisia etsintöjään Intian valtamerellä sijaitsevalla 120 000 neliökilometrin kokoisella etsintäalueellaan. Alueesta on tutkittu jo noin 60 000 neliökilometriä. Mikäli kone löydetään ja sen luokse pääsy on mahdollista niin Australia, Malesia ja Kiina ovat sopineet yhteistyössä suunnitelmista todisteiden keräämisestä onnettomuustutkinnan tarpeisiin. Lue myös:
|
|||