Kyseessä on ensimäinen kerta, kun ns. viidennen sukupolven F-35A-hävittäjät ottavat päivystysvastuun Naton Air Policing -operaatiossa Baltiassa. Viron Ämariin KC-767A -ilmatankkeiden tukemana saapuneiden neljän F-35A -häivehävittäjän kotitukikohta on Italian Amendolan lentotukikohta. Siellä toimii 13º Gruppo -laivue. NATO:n toinen Baltian alueen ilmavalvontalaivue toimii Liettuan Šiauliaissa, jossa Italia oli päivystysvastuussa Eurofightereillaan syyskuusta 2020 huhtikuun 2021 lopulle. Nyt Šiauliaissa valvontatehtävää suorittavat Espanjan Eurofighterit.
Todennäköisesti häivehävittäjät toimivat Virossa rauhan aikaisessa ns. "peace modessa" eli ne eivät käytä kaikkia sensoreitaan, jonka lisäksi hävittäjät on varustettu erityisillä tutkaheijastimilla jotta niiden todelliset häiveominaisuudet eivät ilmenisi muille osapuolille. Nähtäväksi jää tulevatko Italian ilmavoimat harjoittelemaan kahdenvälisesti Suomen ilmavoimien F/A-18 Hornetien kanssa. Ilmavoimat on harjoitellut säännöllisesti toimintaa Baltian ilmavalvontaoperaatioon osallistuneiden maiden kanssa. F-35 on ehdolla Suomelle ilmavoimiemme seuraavaksi suorituskyvyksi HX-hankkeessa.
NATO:n Baltic Air Policing -nimellä tunnettu valvontatehtävä käynnistyi huhtikuun alussa vuonna 2004 tukemaan liittoumaan jäseninä olevien Baltian maiden ilmapuolustusta. Virolla, Latvialla ja Liettualla ei ole omia hävittäjäkoneita. Ensimmäistä kertaa viidennen sukupolven hävittäjävierailun Viron Ämariin teki Yhdysvaltain ilmavoimat USAF vuonna 2017, kun hävittäjät olivat komennuksella RAF:n Lakenheathin tukikohdassa Englannissa. Vuonna 2015 puolestaan tapahtui tiettävästi ensimmäinen häiveominaisuuksilla varustetun hävittäjän vierailu Viroon, kun kaksi USAF:n Lockheed Martin F-22 Raptor -ilmaherruushävittäjää laskeutui Ämarin lentotukikohtaan. Raptorit suorittivat tuolloin ensimmäistä harjoitustehtäväänsä Euroopassa. MH Lue myös:
|
|||