Lauantaina yleisöä naurattanutta ainutkertaista Esla-kisaa ei nyt nähty, mutta tarjolla oli Fouga Magisterin pyrotekniikan avulla toteutettu matalapommitusnäytös. Räjähteitä oli terästetty palavalla nesteellä, jolla aikaansaatiin amerikkalaisista lentonäytöksistä tuttu tuliseinä. Yksi kiinnostavimmista kohteista tapahtumassa oli hieman piilossa lentokonehallin perällä. Ilmavoimat oli tuonut paikalle SAMT-simulaattorin (Simulated Aircraft Maintenance Trainer). Sitä käytetään F/A-18 Hornet -hävittäjämekaanikkojen järjestelmäopetukseen ja vianhakukoulutukseen Ilmavoimien teknillisessä koulussa sekä lennostoissa.
Ilmavoimien SAMT:n virtuaali-Hornet on pysäköity Hallin Koelentokeskuksen platalle ja sinne se jääkin vaikka toiminta on siirtynyt Pirkkalaan. Tietokoneohjelma on jo kahdeksannessa kehitysversiossaan ja se tuntee mm. Hornetin MLU2-päivityksen tuomat muutokset ja uudet asejärjestelmät. Teknistä simulaattoria Jämillä esitteli asiantuntevasti ja monipuolisesti kapteeni Hannu Lillomäki.
Huhut kertovat, että siitä on tehty jo ainakin kaksi kehitysversiota. Näyttelyssä lähes kaikkia ilmailumääräyksiä uhmaava Tiira oli asianmukaisesti eristetty Poliisin sinivalkoisilla nauhoilla. Itse rakennettu Comp Air 8 esitteli kykyjään hyppykoneena myös sunnuntaina. Jämillä nähtiin mm. harvinainen kaksoishyppy. Siinä hyppääjä irroittaa päävarjonsa ja avaa varavarjon. Välissä on lyhyt vapaapudotus. Tämän voi tehdä, mikäli mukana on myös toinen varavarjo.
Jämille oli alunperin luvassa myös toinen legendaarinen warbird, Focke-Wulf 190. Fly Inissä viime vuonna vieraillut koneen omistaja oli jo lupaillut tulevansa, mutta hän menehtyi viime syksynä. Jatkosodan ratkaisutaisteluissa avustaneen saksalainen Osasto Kuhlmeyn toinen konetyyppi jäi siten nyt näkemättä. Jämi on suomalaisen lennokkiurheilun kehto ja siksi näytöksiin kuuluivat itseoikeutettuina erilaisten lennokkien esitykset. Ohjelmassa oli lauantaina mm. harvinainen siimaohjattujen taistelulennokkien koitos.
Tamperelaisen Petri Mäkelän BAe Hawk -suihkuharjoituskone on pikkutarkasti rakennettu mittakaavaan 1:3,5. Lennokki on valmistunut äskettäin parin vuoden rakennustyön jälkeen. Lentonäytösten tauolla oheisohjelmaa tarjosi Cageridersin Surmanajo-show. Jämi Fly In oli monipuolinen paketti, joka varmasti tarjosi nähtävää suurelle yleisölle. Palvelutkin tuntuivat pelaavan, vaikka jonoja ei tällaisissa tapahtumissa luonnollisesti voida välttää. Vannoutuneille ilmailufriikeille lentonäytöksen vetonaulana tänä vuonna toimi lähinnä Fokker D VII. Myös 2012 Jämillä jo saapumisvaiheessa laskutelinevaurion kärsinyt Sbach 343 -taitolentokone oli kiintoisaa nähdä taivaalla oikeassa elementissään Vuoden 2012 massiivisen, näyttävän ja Hornetin myötä meluisan Ilmailuliiton päälentonäytöksen jälkeen Jämi 2013 olikin mukava paluu hieman pienimuotoisempaan ilmailukokoontumiseen. Experimental-harrastajat ovat kuitenkin vieneet Jämi Fly In -perinteen käynnistäneen tapaamisensa Rakentajan palkintoineen Kuhmoon, missä se järjestetään ensi viikonloppuna. +TT+ Lisää aiheesta: Jämi Fly In -lauantai alkoi sateessa mutta päättyi iltapäivän auringossa I maailmansodan paras hävittäjä Jämin vetonaulana
Lue myös Lentoposti.fi -jutut Lappeenrannan 2013 päälentonäytöksestä:
|
|||