Jo kaksi vuotta kateissa olleen MH370:n etsinnät eivät ole vieläkään tuottaneet ratkaisevia tuloksia

Malaysia Airlinesin 777Maaliskuussa 2014 kadonneen Malaysia Airlinesin lennon MH370 etsinnät eivät ole vieläkään tehneet läpimurtoa Boeing 777 -koneen löytämiseksi. Etsinnät jatkuvat edelleen eteläisellä Intian valtamerellä pienempien osien löytyessä Afrikan rannikolta.

Toistaiseksi kadonneesta lennon MH370 Boeing 777-200ER -koneesta on löydetty vain yksi siiveke. Tämän koneeseen vahvistetusti kuulunut flaperon löydettiin heinäkuussa 2015 Reunionin saarelta.

Lisää Boeing 777 -koneeseen kuuluvia osia löydettiin helmikuussa 2016 Mosambikin rannikolta. Niiden alkuperää ei ole toistaiseksi vahvistettu mutta kateissa ei ole muita Boeing 777 -koneita.

Mosambikista löydetyt osat lähtetäään Australian Canberraan ATSB:n, Malesian ja Boeingin tutkijoiden käsiin. Järjestelyt ovat jo käynnissä.

Boeing_777_siipi_1

Malesian liikenneministeriö julkisti toisen väliraportin MH370:n katoamisesta. Työtä kadonneen koneen löytämiseksi jatketaan kahdeksalla osa-alueella.

Niitä ovat koneen poikkeaminen suunnitellulta reitiltä, lennonjohdon toiminta alueella, miehistön profilointi, lentokelpoisuus, lentokoneen huoltotoimet, satelliittikommunikointi, hylky ja maahansyöksypaikan varmistaminen, tiedonjakaminen liikenneministeriön ja Malaysian Airlineisin välillä sekä koneessa ollut rahti.

Kadonnutta lentokonetta etsitään Australian ATSB:n (Australian Transport Safety Bureau) johdolla eteläisellä Intian valtamerellä. Etsintöjä tehdään kaikkiaan 120 000 neliökilometrin kokoisella alueella, josta on haravoitu jo yli 90 000 neliökilometrin kokoinen alue. Tällä hetkellä etsintäalueella on erittäin huonot sääolosuhteet.

MH370_mosambik_1

Jos työ etenee suunnitellusti niin koko etsintäalueen tutkinta valmistuu kesäkuussa 2016. Alunpitäen merenpohjan haravointi aloitettiin jo kesäkuussa 2014.

Malaysia Airlinesin lento MH370 Kuala Lumpurista Pekingiin operoitiin 8. maaliskuuta 2014 Boeing 777-200ER -koneella (9M-MRO). Se nousi taivaalle normaalisti Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän kiitotieltä 32R kello 0.41.43 paikallista aikaa.

Kiinan Pekingiin matkalla ollut kone katosi tutkista lopullisesti Andamaanien merellä noin 40 minuutin lennon jälkeen.

Lennolla MH370 oli mukana oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä.

Muitakin koneita on jäänyt kateisiin

Vuosikymmenten varrella kateisiin on jäänyt kymmeniä lentokoneita ympäri maailman. Mikään niistä ei kuitenkaan ole niin suuri kuin maaliskuussa 2014 kadonnut Boeing 777.

Myös Suomen ilmailuhistoriassa on jäänyt koneita kadoksiin. Yksimoottorinen Beechcraft V35A OH-BBD katosi Norjassa Bodön läheisyydessä 24. kesäkuuta 1974. Koneen kyydissä oli kuusi ihmistä.

Toinen  tapaus sattui 8. helmikuuta 1940, kun siirtolennolla Ruotsista Suomeen matkalla ollut Fiat G.50-hävittäjäkone (FA -7) katosi merellä huonossa säässä. Koneen ohjaaja oli unkarilainen vapaaehtoinen vänrikki Wilmos Bekassy.

Vanhin kateissa oleva suomalaiskone on 16. marraskuuta 1927 kadonnut Aero O/Y:n Junkers F-13 K-SALD, joka katosi Tallinna-Helsinki -lennolla meren yllä kyydissään kolme ihmistä.

Lue myös: