Kaksi Yhdysvaltojen ilmavoimien Lockheed Martin F-22 Raptor -hävittäjää lensi perjantaina 4. syyskuuta Viroon Ämarin lentotukikohtaan. Niitä saattoi puolen päivän maissa kaksi kentälle jo aiemmin saapunutta Fairchild A-10 Thunderbolt II -rynnäkkökonetta sekä Boeing KC-135 Stratotanker -ilmatankkauskone. Neljä Raptoria lensi Eurooppaan viikko sitten. Yhdysvaltojen taistelukonekaluston ykköshävittäjän tuominen Eurooppaan kuuluu presidentti Barack Obaman European Reassurance Initiative -sitoumukseen, jolla osoitetaan tukea eurooppalaisille NATO-maille erityisesti liittouman itäosissa. Raptorit tukeutuvat Euroopan vierailullaan USAF:n Spangdahlemin tukikohtaan Saksassa. Sinne hävittäjät lasketuivat 28. elokuuta. Sieltä kaksi konetta lensi Puolan Łaskiin 1. syyskuuta. Nyt Viroon saapuneet koneet tulivat myös suoraan Spangdahlemista. Suomen Ilmavoimat on kertonut harjoittelevansa 24.8.-11.9. Ämariin sijoitettujen A-10-koneiden kanssa Raumanmeren yllä (lue lisää linkistä jutun lopussa). F-22-hävittäjien vierailu tukikohdassa tuskin vaikuttaa tähän mitenkään, sillä kyseessä oli Postimees-lehden mukaan vain lyhyt pistäytyminen. Ainoa oikeasti palveluskäytössä oleva viidennen sukupolven hävittäjä F-22 Raptor teki ensilentonsa 1997. Koneen suunnittelussa keskeinen kriteeri oli huono näkyvyys valvontatutkissa. Operatiivisen valmiuden konetyyppi saavutti vuonna 2005. F-22 kykenee lentämään ääntä nopeammin ilman jälkipolttoa (ns. Super Cruise). Liikehtimiskykyisessä koneessa on kehittynyt ohjaajan tilannetietoisuutta avustava avioniikka. Erittäin kalliiksi tulleita hävittäjiä (arviot vaihtelevat runsaasti mutta CNN:n mukaan yhden koneen hinta saattaa olla jopa 412 miljoonaa dollaria) rakennettiin lopulta vain 195 kappaletta, joista operatiiviseenn käyttöön päätyi 187. Konetyyyppiä käyttää ainoastaan USAF. T.T. Kuvia ja videoita Raptorien saapumisesta: Postimees Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||