Airbus on saanut hyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusviranomaiselta EASA:lta innovatiiviselle ROPS-teknologialle (Runway Overrun Prevention System) laajarunkoisiin A330-koneisiin. Tuoreen hyväksynnän myötä järjestelmä on tarjolla kaikkiin Airbusin matkustajakoneisiin. ROPS auttaa vähentämään ulosajoja ja suistumisia kiitotieltä koneen laskeutuessa. Nyt viranomaishyväksynnän järjetelmän käyttöön saanut A330-kone on yksi maailman suosituimmista laajarunkoneista. Niitä on tilattu kaikkiaan jo yli 1500. Koneita on toimitettu lähes 110 operaattorille yli 1200 koneyksilön verran. Yksi konetyypin operaattoreista on Finnair, jonka laivastossa on myös kapearunkoisia A320-koneita. Suomalaisoperaattori on myös A350-900 -koneiden ensimmäinen operaattori Euroopassa. Ohjaajien tilannetietoisuus paranee Airbus haluaa myös mahdollistaa ROPS-teknologian käytön muiden valmistajien lentokoneissa. Järjestelmä liitetään koneissa jo olevaan maastovaroitusjärjestelmään (Terrain Avoidance Warning System) ja hyödyntää erikoisversiota sen maailmanlaajuisesta kiitotietietokannasta. Airbusin ROPS-järjestelmä laskee tarvittavan laskumatkan ja vertaa tietoa realiaikaisesti laskeutumisen aikana todelliseen tilanteeseen. Järjestelmä huomioi kiitotien pinnanmuodon, kunnon, koneen painon, laskuasun, tuulen ja lämpötilan. Järjestelmä antaa ohjaajille tarvittaessa äänivaroituksen tukeakseen ohjaajia mahdollisessa ylösvetopäätöksessä sekä tehojen vähentämisessä ja jarrutuskeinoissa koneen pysäyttämiseksi kiitotielle. Lue myös:
|
|||