Lääketieteestä tuttua huipputekniikkaa käyttöön - nestepussit ja elektroniikan voi jättää laukkuun

heva_skanneri_0322_5Jo lähes 10 vuotta kestänyt Helsinki-Vantaan laajennusprojekti alkaa olla viimeisiä silauksia vaille valmis. Maanantaina 21. maaliskuuta avattiin uudessa lähtöaulassa ensimmäiset turvatarkastuslinjat. Nestepussien ja elektroniikan esiin kaivaminen laukusta läpivalaisua varten jää historiaan uuden tekniikan myötä.

Rapiscan Systems 920 CT -läpivalaisulaite edustaa alan uusinta kehitystä. Siinä käytetty menetelmä on periaatteessa sama kuin lääketieteen tietokonetomografiassa.

Tekniikka perustuu tietokonekerroskuvaukseen, jolla matkatavaroista muodostetaan kolmiulotteiset kuvat tarkastajien tutkittavaksi. Kohde kuvataan ikään kuin viipaleina ja niistä muodostetaan tietojenkäsittelyn avulla kolmiuloitteinen malli, jota voidaan pyörittää näytöllä kaikissa suunnissa.

heva_skanneri_0322_4Kuvia matkatavaroista ei tutkita laitteen vierellä vaan keskitetysti turvavalvomossa. Laite osaa myös automaattisesti tunnistaa epäilyttäviä materiaaleja matkatavaroista niiden tiheyden perusteella.

Havaitut kohteet ohjataan tarkempaan tutkintaan omalle linjalleen. Turvatarkastaja voi tässä vaiheessa hyödyntää kuvaa matkatavarasta löytääkseen mahdollisen kielletyn materiaalin käsin tutkittaessa. Käytössä on moderni nesteanalysaattori.

Lähtöterminaaliin avataan kahdeksan tällaista uuden sukupolven turvatarkastuslinjaa. Kokonaisinvestointi laitteisiin on useita miljoonia euroja, tarkkaa yksikköhintaa Finavia ei kerro.

heva_skanneri_0322_3Vastaava järjestelmä on aiemmin ollut Helsinki-Vantaalla käytössä Eurooppaan saapuvien vaihtomatkustajien turvatarkastuksessa airsidellä ennen jatkolentoa (Lue uutisemme aiheesta: Uudet läpivalaisulaitteet käyttöön myös Helsinki-Vantaalla - turvatarkastukset helpottuvat lähivuosina).

Uudessa lähtöaulassa uusien laitteiden rinnalle asennetaan ruuhkatilanteita varten vielä kuusi linjaa, joiden tekniikka edustaa edellistä sukupolvea. Ne siirretään käytöstä poistuvasta turvatarkastuksesta toisaalta lentoasemalta. Uudessa terminaalissa on tilaa myös asentaa tarvittaessa lisää linjastoja maksimimäärän ollessa 20.

heva_skanneri_0322_1Uudenlaisen kuvantamisen tarkkuus mahdollistaa sen, että nestepusseja ja elektroniikkaa ei tarvitse enää ottaa ulos matkalaukusta. Jo tämä on omiaan nopeuttamaan tarkastusta ja vähentämään matkustajien stressiä turvatarkastuksessa.

Näissä linjastoissa ei ole enää myöskään enää erillisiä räjähdejäämien löytämiseen tarkoitettuja laitteita, joilla analysoidaan matkustajan vaatteista tehtyjen satunnaisten sivelytestien tuloksia. Uusien läpivalaisulaitteiden tarkkuus on riittävä löytämään mahdolliset vaaralliset aineet.

Turva_HEL_2Matkatavarakaukaloita siirtävä linjasto liikkuu automaattisesti, joten nopeus on optimaalinen. Kaukalot palautuvat uudelleen käytettäväksi Leidos ProPassage Automated Tray Return -järjestelmän kautta. Läpivalaisun läpi arvioidaankin kulkevan kaksinkertainen matkatavaramäärä aiemman sukupolven järjestelmiin verrattuja.

Jos aiemmin linjasta meni läpi 100 - 150 matkustajaa tunnissa, uusi tekniikka mahdollistaa jopa 300 - 350 henkilön tarkastamisen. Sujuvuutta on haettu myös ympäristössä. Käytetty sininen värimaailma tiedetään stressitasoa laskevaksi. Jopa katon rakenteet toimivat läpi turvatarkastuksen osoittavina suuntaviivoina.

heva_skanneri_0322_2Lentoaseman ja lentoyhtiöiden henkilöstölle varataan oma turvatarkastuslinja. Luonnollisesti myös lentoyhtiöiden Priority-matkustajille on oma ohituskaistansa.

Uusien turvalinjojen myötä jää historiaan myös käsin tehtävä turvatarkastus tilanteessa, jossa metallinilmaisin on hälyttänyt. Rohde & Schwarz QPS 201 -läpivalaisujärjestelmä (Quick Personnel Security Scanner) löytää epäilyttävät esineet. Tällaisia henkilöskannereita on koekäytetty sekä käytetty normaalitoiminnassa Helsinki-Vantaalla jo aemminkin.

HEL_T2L_4Mahdolliset löydökset esitetään Body Scanner -laitteen näytöllä geneerisen piirroshahmon kehoon sijoitettuna. Ensimmäisen sukupolven kehoskannerien tuottamia "miltei alastonkuvia" ei siis tarvitse pelätä.

Kun uuden lähtöaulan käyttöönotto on valmis, Helsinki-Vantaalla ei kesäkuun lopussa ole enää T1 ja T2 -terminaaleja. Kaikki liikenne kulkee samaa reittiä, mikä taatusti helpottaa niin matkustajia kuin mahdollisia saattajia ja noutajia. Siirtymäaika on 21. maaliskuuta - 30. kesäkuuta.

HEL_checkin_1Ensimmäisessä vaiheessa 21. maaliskuuta - 24. toukokuuta T2:ssa toimivat lentoyhtiöt, tärkeimpänä Finnair, siirtyvät kokonaan uuteen lähtöaulaan. Suora reitti turvatarkastuksesta porttialueelle aukeaa 24. toukokuuta. Toisessa vaiheessa kesäkuun alussa T1:n lentoyhtiöt kuten SAS, Lufthansa ja Norwegian siirtyvät uuteen lähtöaulaan.

Turva_HEL_1Finavia muistuttaa, että siirtymäaikana ja ruuhkatilanteissa on käytössä sekä uutta että vanhaa turvatarkastusteknologiaa. Opasteet ja henkilökunta auttavat matkustajia toimimaan oikein. Nesteet on edelleen pakattava litran muovipussiin enintään 1 desilitran (100 ml) pakkauksissa.

Samaten siirtymäaikana on syytä ennen matkalle lähtöä varmistaa mitä terminaaliosaa oma lentoyhtiö käyttää juuri sillä hetkellä. Teksti: Tero Tuominen Kuvat: Tero Tuominen, Finavia ja Lentoposti.fi

TL_ALA_checkinHUA_lemmikit

 

 

 

 

 

 

Lue myös: