Lapin pelastushelikopteri Aslak ei ole toimintavalmiudessa - syynä rahoitushaasteet

Aslak_ilmassaLapin pelastushelikopteri Aslak ei ole toistaiseksi toimintavalmiudessa, koska toimintaa pyörittävä Lapin Pelastushelikopteri Aslak ry on taloudellisissa vaikeuksissa.
Yhdistys kertoo tekevänsä aktiivisesti töitä rahoituksen turvaamiseksi. Rahoitusta uupuu satojen tuhansien eurojen edestä.

Aslak-helikopteri toimii pelastus- ja ensihoitoresurssina Lapissa, erityisesti maastokohteissa ja syrjäisillä alueilla, joihin muu apu saattaa päästä hitaasti tai ei ollenkaan. Aslakin kotitukikohta on Sodankylä.

Aslak on Lapin pelastuslaitoksen sopimusyksikkö, joka tuottaa HEMS- ja SAR-toimiluvin helikopteripalveluja. Pelastushelikopterissa on lentäjän lisäksi minimissään yksi perustason HTCM-ensihoitaja. Tarvittaessa mukana on myös hoitotason ensihoitaja. Perustoiminnassa helikopterin miehistönä on lentäjä ja 1-2 pelastajaa.

Aslakin tehtäväkenttään kuuluu myös sammutuslentotoiminta kahdella helikopterilla, joista molemmat voidaan varustaa Bambi Bucket -sammutussäiliöillä. Lisäksi koptereilla voidaan suorittaa palonsammutuskaluston ja miehistön kuljetuksia.

Aslak_BambiBucketPääosin Aslak toimii Suomessa, mutta joissakin poikkeustapauksissa on suoritettu tehtäviä rajan tuntumassa Ruotsin puolella. Pohjois-Suomen alueella toimivat myös Norjan ja Ruotsin pelastushelikopterit sekä Suomen Rajavartiolaitoksen helikopterit. Rovaniemellä sijaitsee myös FinnHEMSin tukikohta, josta käsin operoi pelastushelikopteri. Siinä ei ole lääkäripäivitystystä. Useamman tukikohdan malli tarjoaa laaja-alaista kattavuutta eivätkä toimijat ovat kilpailijoita keskenään.

Pelastushelikopteri Aslakin operaattorina toimii Heliflite. Sen kautta tulevat kopterit, huollot sekä lentomiehistöt. Pelastajat hankitaan ostopalveluna Lapin pelastuslaitokselta.

Tällä hetkellä Aslak ei siis ole käytettävissä pelastus- tai ensihoitotehtävissä. Tämä johtuu taloudellisista vaikeuksista, joiden seurauksena toimintaa ei ole mahdollista jatkaa normaalisti. 

Aslakin käytössä on kaksi helikopteria, joista molemmat ovat tällä hetkellä huolloissa, sillä molempiin koptereihin tuli odottamattomia vikoja. Kaksimoottoriseen MBB Bo 105C -helikopteriin (OH-HCC) jouduttiin vaihtamaan turbiinimoottori. Kyseinen työ on tehty kesän aikana ja se on viivästynyt. Arviolta kopteri saataisiin käyttöön vielä elokuun aikana. Toinen käytössä oleva kopteri on yksimoottorinen ja sekin on vikaantunut odottamattomasti. 

Aslakin henkilökunta on valmis tukemaan pelastuslaitosta edelleen mahdollisissa aputilanteissa muilla keinoin, vaikka helikopteri ei ole tällä hetkellä käytössä. Näin pyritään varmistamaan, että asiantuntemus ja osaaminen ovat silti käytettävissä.


Haastava taloudellinen tilanne - vaje satoja tuhansia euroja

Lapin Pelastushelikopteri Aslak ry pitää nykyistä taloudellista tilannetta erittäin valitettavana, mutta painottaa, että tilanteen ratkaisemiseksi tehdään määrätietoista ja jatkuvaa työtä. Tavoitteena on saada pelastushelikopterit takaisin valmiuteen mahdollisimman pian.

Neuvotteluja rahoituksesta käydään eri tahojen kanssa, ja lisäksi kartoitetaan mahdollisuuksia julkisen ja yksityisen tuen laajentamiseen. Keskustelut ovat käynnissä operaattorin kanssa maksujen hoidosta, jonka lisäksi keskustellaan rahoitusvaihtoehdoista sisäministeriön kanssa.

Normaalisti toiminnan operatiiviset kustannukset ovat noin 1,7 miljoonaa euroa, joka tarvitaan valmiuden ylläpitoon. Vuoden 2024 osalta yhdistykseltä jäi saamatta yli 300 000 sisäministeriön rahoitusta. Vuoden 2025 osalta rahoitusvajausta on nyt noin 500 000 euroa. Satojen tuhansien eurojen rahoituksen putoaminen pois ilman etukäteistietoja on haastava tilanne voittoa tavoittelemattomalle yhdistykselle, joka Aslakin toimintaa pyörittää.

 Omalla varainhankinnalla tarvitaan noin kolmen miljoonan budjetti, jotta sillä katettaisiin operatiivisen toiminnan kulut. Varainhankinta tuotetaan yhdistyksen puolelta, joka työllistää tällä hetkellä suoraan kolme henkilöä. Varainhankintaa varten palkataan avustajia.

Lahjoituksia tulee mm. matkailun puolelta, ulkoimaisilta toimijoilta, yrityksiltä sekä kansalaisilta. Kyse on muutamien satojen tai muutamien tuhansien lahjoissummista. Lahjoitukset koostuvat siis pienistä tulovirroista eikä tarjolla ole kymmenien tai satojen tuhansien kertalahjoituksia.

"Olemme sitoutuneet siihen, että Aslak nousee ilmaan heti, kun se on taloudellisesti mahdollista. Sillä välin jatkamme väsymättä työtä pelastustoiminnan jatkuvuuden eteen", kertoo Lapin Pelastushelikopteri Aslak ry:n toiminnanjohtaja Heikki Lindberg.

Lapin Pelastushelikopteri Aslak ry:n mukaan kansalaisten, sidosryhmien ja päättäjien tuki on nyt ratkaisevassa roolissa. Lahjoitukset, yhteistyökumppanuudet ja toiminnan tukeminen viestinnällisesti auttavat Aslakin toimintakyvyn palauttamisessa. Yhdistys kannustaa kaikkia keskustelemaan myös alueellisella ja valtakunnallisella tasolla siitä, miten tällaisen tärkeän pelastustoiminnan jatkuvuus voidaan turvata.

Lue myös: