Liikennöintiluvat Suomen ja Kiinan väliseen lentoliikenteeseen haettavissa - 17 viikkovuoroa

BlacklabeledSuomen ja Kiinan väliseen lentoliikenteeseen oikeuttavat liikennöintiluvat ovat haettavissa. Tarjolla on 17 viikkovuoroja ja kohteita ovat Chongqing, Guangzhou, Nanjing ja Xian sekä Rovaniemi-Peking -reitti. Finnair lentää nykyisin jo Chongqingii, Xianiin ja Guangzhouhun ja aloittaa Nanjingiin kesällä 2018.

Suomen ja Kiinan välisillä reiteillä on käyttämättä olevia liikenneoikeuksia. Lentoliikennesopimuksen mukaiset kohteet Kiinassa ovat Chongqing, Guangzhou, Peking, Shanghai, Nanjing ja Xian.

entoliikenne Suomen Tasavallan ja Kiinan Kansantasavallan välillä perustuu maiden väliseen lentoliikennesopimukseen vuodelta 1975 sekä maiden viranomaisten välisiin sopimusta täydentäviin yhteisymmärrysasiakirjoihin.

Lentoliikennesopimuksessa edellytetään lentoliikenneyrityksen pääasiallisen omistusoikeuden ja tehokkaan valvonnan kuuluvan Suomelle tai sen kansalaiselle. Suomen nimeämien lentoyhtiöiden määrää ei ole rajoitettu.

Suomen nimeämät lentoyhtiöt voivat operoida korkeintaan 43 viikkovuoroa, joista korkeintaan seitsemän viikkovuoroa Pekingiin ja Shanghaihin. Tällä hetkellä Finnair operoi kesäaikataulukaudella seitsemän kertaa viikossa Pekingiin ja Shanghaihin, neljä kertaa viikossa Chongqingiin ja kolme kertaa viikossa Guangzhouhun ja Xianiin, yhteensä 30 viikkovuoroa. Finnair lentää Kiinassa edellisten lisäksi myös Hongkongiin.

Lisäksi on vapaita liikenneoikeuksia Rovaniemen ja Pekingin välisellä reitillä enintään neljä viikkovuoron verran.

Euroopan yhteisön lentoliikenteen harjoittaja on osoittanut kiinnostuksensa näihin vapaina oleviin liikenneoikeuksiin. Tämän vuoksi Liikenteen turvallisuusvirasto ilmoittaa Suomen ja Kiinan väliseen lentoliikenteeseen oikeuttavia liikennöintilupia haettaviksi.

Liikennöintilu pahakemus on toimitettava Liikenteen turvallisuusvirastoon 19. lokakuuta 2017 kello 16.15 mennessä ja laadittava käyttörajoitetusta annetun reitin ohjeistuksen mukaisesti (Ilmailulaitoksen normisarja 2/2004).

Lue myös: