Lisätalousarviossa 17 miljoonaa maakuntalennoille - mahdollistaa optiokauden käytön viidellä reitillä

Norra_ATR_apron_1Hallitus antoi vuoden 2023 ensimmäisen lisätalousarvioesityksen eduskunnalle torstaina 2. helmikuuta. Mukana oli myös 17 miljoonaa euroa maakuntien lentoyhteyksien turvaamiseen. Lisämääräraha mahdollistaa lentojen jatkon viidellä maakuntareitillä optiokaudelle, joka voisi yltää pisimmillään 28. huhtikuuta 2024 saakka.

Valtio on hankkinut ostoliikennettä Helsingin ja viiden maakuntalentoaseman välille. Lokakuusta 2022 lähtien reittejä on operoinut kilpailutuksen voittaneen Finnairin osaomistusyhtiö Norra. Alihankintaa voi sopimuksen mukaan tarvittaessa suorittaa myös DAT.

Nyt käynnissä oleva sopimuskausi on voimassa 30. heinäkuuta 2023 saakka. Tämän perushankinnan mukaisiin lentoihin on varattu 14 miljoonaa euroa ja mahdollisten lisälentojen kanssa hankintaan on käytettävissä yhteensä 17 miljoonan euron määräraha. Sopimukseen liittyi jo alunperin myös optiokausi huhtikuulle 2024 saakka.

Hallituksen torstaina 2. helmikuuta 2023 eduskunnalle antamassa lisätalousarviossa oli mukana 17 miljoonaa euroa maakuntien lentoyhteyksien turvaamiseen optiokaudelle aikavälillä 30.7.2023—28.4.2024. 

Maakuntien mukaan päivittäiset lennot katsotaan edelleen välttämättömiksi alueen elinkeinoelämän toimintaedellytysten jatkuvuuden kannalta. Maakuntien edellytetään yhä selvittävän aktiivisesti mahdollisuuksia markkinaehtoisen liikenteen aloittamiselle.

Koska lennot eivät määrärahaesityksen myötä loppuisi tai niihin ei tulisi katkoa, olisi tulevan hallituksen mahdollista päättää pidemmän ajan ratkaisusta nyt ehdotettavan optiokauden aikana.

Ostoliikenteellä on haluttu turvata säännölliset reittilennot Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin lentoasemien välillä sekä kolmioreittinä Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Kemi-Tornion lentoasemien välillä. Lentoliikennepalveluja kyseisille reiteille on hankittu toukokuusta 2021 alkaen.

Lentoyhteyksien jatkuminen optiokaudella tuo hieman lisävarmuutta maakuntien toimijoille, mutta on eri asia riittääkö kevääseen 2024 saakka voimassa oleva sopimus uusiin investointehin ja matkustajamäärien kasvuun.

Osaltaan maakuntalennot ovat  kuitenkin tuoneet myös uusia suomalaisia työpaikkoja. Lentoyhtiö Norra haki tammikuussa palvelukseensa uusia lentäjiä sekä matkustamohenkilökuntaa. Osa lisähenkilökuntatarpeesta on tullut juuri maakuntalennoista. Lisäksi Finnairin voittama sopimus toi itsessään aiemmilta ulkomaalaisilta operaattoreilta työpaikkoja suomalaisyhtiöiden työntekijöille.

Finnair teki paluun kyseisille maakuntareiteille ainoastaan valtion tukemana ostoliikenteenä. Jo aiemmin Finnair on ilmoittanut ettei se ole kiinnostunut operoimaan näitä reittejä omalla kaupallisella riskillä. MH

Lue myös: