Lufthansa tuo nettiyhteyden lähiliikenteeseen vuodesta 2016 lähtien

LH_A320_1Lufhansa vankistaa asemaansa digitaalisten palveluiden innovaattorina. Yhtiö ottaa kesästä 2016 lähtien ensimmäisenä perinteisenä verkostoyhtiönä tarjoamaan nettiyhteyttä lähiliikenteen lennoillaan. Lufthansan kumppani nettiyhteyksissä on Inmarsat.

Uuden palvelun avulla matkustajat voivat nauttia Euroopan-lennoilla sekä Saksan sisäisillä reiteillä vapaasta kommunikaatiosta käyttämällä nettiä pilvien yllä. Ensimmäisen koneen osalta laittaistoasennukset valmistuvat alkukesästä 2016.

Lufthansan teknologinen yhteistyökumppani Inmarsat tuo koneisiin viimeisintä teknologiaa Ka- band -taajuusalueen Global Express -verkostollaan. Inmarsat sai kiertoradalle vastikään kolmannen satelliittinsa. Lufthansa on Inmarsatin ensimmäinen lentoyhtiöasiakas.

Matkustajat voivat käyttää perinteisen sähköpostin lisäksi muitakin sovelluksia ja jopa striimata videoita. Käytössä on myös matkapuhelinten tekstiviestien lähettäminen ja vastaanottaminen asiakkaiden omien puhelinoperaattoreiden roaming-hinnoilla. Puheluita ei sen sijaan aiota sallia asiakastyytyväisyyden takaamiseksi.

Lufthansa operoi maailman ensimmäisen aikataulunmukaisen lennon, jonka aikana tarjottiin nettiyhteyttä jo 15. tammikuuta 2003. Hanke kuitenkin laitettiin jäihin vuonna 2006, koska terjolla ei ollut sopivia satelliitteja. Joulukuusta 2010 lähtien

Lufthansa on tarjonnut nettiyhteyttä kaukolennoillaan joulukuusta 2010 lähtien. Sen FlyNet-palvelu on ollut käytössä kaikilla 106 kaukoliikennereitillä vuoden 2015 alusta lähtien.

Tulevaisuuteen sijoitetaan uuden hybridiverkon koelennoilla Euroopassa. Se yhdistää Inmarsatin S-bandin -tuotteen  Deutsche Telekomin maanpäälliseen LTE-verkkoon. Lupaavalta ja innovatiiviselta ratkaisulta odoetaan kustannussääästöjä ja parannusta kapasiteettiongelmiin. Koelennot aloitetaan vuonna 2017.