Normaaliaikoina vuosittain järjestettävä RIAT-lentonäytös kokosi Ison-Britannian RAF Fairfordin tukikohtaan 266 ilma-alusta, jotka edustivat kaikkiaan 57 eri valtiota. Tukitoiminnot huomioiden Fairdfordissa oli tasan 300 lentokonevierasta. Suurin osa kalustosta oli sotilaskoneita. Lentomiehistöjäkin paikalla oli noin 1500 henkilöä. Vapaaehtoisiakin tapahtumassa oli noin 1500 henkilöä.
Lentonäytöksen toteuttaminen Isossa-Britanniassa ja RIAT:ssa poikkeaa monin tavoin verrattuna suomalaisiin lentonäytöstapahtumiin. Jo peruslipun hinta, joka oli 62 puntaa eli noin 75 euroa luo omanlaisensa mahdollisuudet, kun näytökset vielä myydään loppuun. Taloudelliset edellytykset järjestelyille ovat siis hyvin erilaiset kuin Suomessa, jossa lentonäytöksiin tulee reilut 10 000 ihmistä ja lippujen hintataso on 30 euron paikkeilla.
Lentonäytöksen osalta johtovastuussa on siis Flying Display Director (FDD), joita RIAT:ssa on neljä. Johtavan FDD:n alaisuudessa toimii kolme Deputy Flight Display Directoria. Heillä kaikilla on sama vastuu ja kyky johtaa näytöksen lentotoimintaa. Suomessa kaikki nämä tehtävät kuuluvat lentonäytöksen johtajalle. Isossa-Britanniassa Flying Display Directoreilla on perusteellinen koulutus, joka on myös virallinen kolmitasoinen kelpuutus. Korkeimman sekä siviili- että sotilastason kelpuutuksen omaavia Flying Display Directoreita ei ole Britanniassa suurta määrää. Koronaviruspandemian seurauksena useita suuria lentonäytöksiä oli jouduttu perumaan vuosina 2020 ja 2021. Tämä toi haasteita viimeaikaisen kokemuksen puutteena ja tarvittavia osaajia olikin entistä vähemmän. Suomessa onnistuneet lentonäytökset Porissa kesällä 2022, Kaivopuistossa kesällä 2021 sekä Puolassa johtanut Perttu Karivalo saikin yllättävän yhteydenoton RIAT:n taholta.
“Olin ensimmäistä kertaa nuorena poikana vuonna 1987 Air Tattoossa, niin en todellakaan voinut kuvitella, että vuonna 2022 johtaisin lentotoimintaa kyseisessä näytöksessä. Kokemus oli hieno, ja paljon ajatuksia herättävä. Oli hienoa huomata, että teemme Suomessa monta asiaa yhtä laadukkaasti kuin RIAT:ssa. Toisissa asioissa meillä olisi toki Suomessa kehitettävää ja vastaavasti tietyillä osa-alueilla RIAT:llakin on kehitettävää”, jatkoi Karivalo. Kokenut lentonäytösjohtaja Karivalo oli saanut jo keväällä 2018 vaadittavan Britannian ilmailuviranomaisen lentonäytösjohtajan korkeimman Tier 3 -tason kelpuutuksen. Kyseessä oli ensimmäinen suomalaiselle myönnetty tämän tason kelpuutus lentonäytösten johtamiseen liittyen. Hän on johtanut lentonäytöstapahtumia jo vuodesta 1997 alkaen.
Karivalon lisäksi RIAT:lle työskenteli myös toinen suomalaisosaaja Janne Lusua, jonka asentamalla kameravalvontajärjestelmällä valvottiin RIAT-tapahtuman lentonäytösten esityslinjoja. Lusua on ollut mukana Karivalon lentonäytösryhmässä aiemminkin. "Lentonäytöskulttuuri on Isossa-Britanniassa jotain aivan muuta kuin Suomessa. Jos omalla seudulla järjestetään lentonäytös on itsestään selvyys, että näytökseen lähdetään. Yleisössä olikin eläkeläispariskuntia, perheitä, nuoria, lapsia ja kaikki nauttivat näytöksestä. Suurella osalla näytösyleisöstä oli lisäksi kamerat kaulassa. Lentonäytökseen osallistuminen on Britanniassa kunnia asia”, totesi Karivalo. "Sunnuntaina viimeisen esityksen laskeuduttua lento-ohjelman mukaisesti aikataulussa, ei voinut kuin hymyillä ja todeta että olen johtanut maailman suurimman sotilaslentonäytöksen lentotoimintaa”, iloitsi Karivalo. Yksittäisinä merkittävinä asioina itselleen Karivalo nosti esiin Battle of Britain Memorial Flightin Avro Lancasterin lennon RIAT:in taivaalla. Hänen piti muutamaan kertaan todeta itselleen, että kyllä minä oikeasti johdan kyseistä historiallista konetta lentonäytöksessä. Toinen lentotoimintaan johtaneen Karivalon kohokohta oli Suomen ilmavoimien Hawk-soolon johtaminen lentonäytöksessä. Kyseessä oli myös ensimmäinen kerta, kun ilmavoimien Hawk-soolo oli mukana RIAT:n lentonäytösohjelmassa. MH Lue myös:
|
|||