Maapalveluiden työpaikat ovat katoamassa

Servisair_Veijo_Karosvuo_1Uuden teknologian käyttöönotto, lentoyhtiöiden kustannusjahti ja kova kilpailutilanne uhkaavat maapalveluiden työpaikkoja. Myös työvoimakustannukset ovat karanneet. Servisair Finlandin General Manager Veijo Karosvuo ilmaisi huolensa alan työpaikkojen puolesta Vantaalla järjestetyssä Suomen ilmailualan ja –teollisuuden näkymät -seminaarissa.

Karosvuon mukaan asiakkaiden eli lentoyhtiöiden väheneminen vie töitä ja työpaikkoja maapalveluista. Vuoden aikana yhtiö on menettänyt kolme asiakastaan konkurssien myötä. Yhtenä suurena vaikuttajana työpaikkojen vähenemiseen ovat myös uudet innovaatiot, jotka automatisoivat eri palveluita.

"Lentoliikenne kasvaa huimaa vauhtia mutta maapalvelun työpaikat ovat laskussa", sanoo Karosvuo.

Lipunmyynnin ja lähtöselvityksen siirtyminen internetiin, lähtöselvitysautomaatit ja baggage drop-tiskit ovat yhdessä vähentäneet työpaikkoja maapalveluissa. Nykyisin myös matkatavaran etsintä ja vahinkoilmoitusten teko on siirtynyt itsepalvelun taakse.

Lentomatkustajille näkymättömiä uudistuksia ovat olleet automatisoidut ja keskitetyt lentokoneen tasapainolaskelmat sekä koneiden lastaamiseen tarvittavaa työvoimaa vähentävät kehittyneet järjestelmät joiden myötä matkatavarat ja kontit liikkuvat automaattisesti lentokoneen ruumassa.

Jäänpoisto- ja muun maakaluston uusiminen on myös vähentänyt työvoiman tarvetta. Uusia laitteita voi operoida yksin.

Työvoima on liian kallista

Servisair on tehnyt viimeisen kolmen vuoden aikana voittoa 1,2 - 1,8 miljoonaa euroa mutta käyrä on ollut laskeva. Karosvuon mukaan maapalvelualan työvoimakustannukset ovat kasvaneet llian nopeasti ja liian korkeiksi. Yhtiöt ovat valmiita tekemään hyvinkin kalliita investointeja vähentääkseen henkilöstökuluja.

EFHK_checkin_automaattiLentoyhtiöiden kustannusjahti nopeuttaa lentokoneiden maassaoloaikaa entisestään, jotta päästään nopeammin takaisin taivaalle tuomaan lisää rahaa.

"Liiketoiminta kasvaa ja tulos laskee. Kipuraja on ylitetty", sanoo Karosvuo.

Yhtiön työntekijämäärä on kasvanut kolmen vuoden aikana 50 prosenttia ja henkilöstökulut ovat jo 70 prosenttia liikevaihdosta.

"Alalle tarvitaan yhtiökohtaisia työehtosopimuksia vastaamaan erilaisten asiakaskantojen ja tarpeiden vaatimuksia. Työllistämiskynnystä pitäisi alentaa matalammilla taulukkopalkoilla, oppisopimuksilla ja erilaisilla harjaantumisjaksoilla."

Vuonna 1964 toimintansa aloittanut Servisair huolitsee vuosittain noin 13 000 lentoa ja 35 000 tonnia rahtia. Yhtiön liikevaihto on noin 22 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on noin 300 työntekijää.