Boeing 777-200ER-kone (9M-MRO) katosi Etelä-Kiinan merellä 8. maaliskuuta. Mukana oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä.
Sieltä on havaintoja kelluvista esineistä, mutta ne on tehty lentokoneista ja kohteiden alkuperää ei ole vielä saatu varmennettua. Etsintöihin osallistuu ilma-aluksia ainakin Australiasta (Lockheed AP-3C Orion), Yhdysvalloista (Boeing P-8 Poseidon), Kiinasta (Iljushin Il-76) ja Japanista (P-3 Orion). Tänään maanantaina ilmassa on ollut kymmenen konetta. Mukana etsinnöissä on myös siviilipuolelta kaksi ultrapitkien matkojen Bombardier Global Express -liikesuihkukonetta. Niiden toiminta-aika mahdollistaa pidempään varsinaista etsintää. Myös tarkemmin määrittelemätön Airbus on käytössä. Aiemmin maanantaina Australian viranomaiset kertoivat, että RAAF:n Lockheed AP-3C Orion on havainnut alueelta kaksi uutta kelluvaa kohdetta. Niiden luokse on parhaillaan matkalla Australian merivoimien HMAS Success -huoltoalus.
Signaalin perusteella määriteltiin kaksi mahdollista ympyräkaarta (kartta alla), joiden alueella kone voisi olla. Aluksi pidettiin mahdollisena että Boeing olisi voinut jatkaa myös luoteeseen mantereen ylle.
Tutkimuksissa mm. analysoitiin Inmarsatin vastaanottamia vastaussignaaleja muista koneista, joiden sijainti oli muuta kautta tiedossa. Näin saatiin vertailutietoa siitä, miten ilman varsinaista paikkatietoa lähetetty radiotaajuslähete muuttuu koneen sijainnin vaihtuessa. Se, miksi 9M-MRO Pekingiin jatkamisen sijasta kääntyi takaisin ja lensi Malesian yli käyttäen lentoliikenteen reittipisteitä, on täysi arvoitus. Koneen transponderi ilmeisesti kytkettiin tarkoituksella pois päältä. Uusimpien tietojen mukaan lennolla oli rahtina 200 kiloa litiumakkuja. Maanantaina kerrottiin myös koneen kapteenin ennen lentoa saaneen puhelun, joka tuli väärällä henkilöllisyystodistuksella hankitusta prepaid-liittymästä. Kummankaan uutisen mahdollisesta osallisuudesta tapahtumiin ei ole mitään tietoa. ++ AIheesta järjestetään tiistaina uusi lehdistötilaisuus. Lue myös aiemmat jutut:
|
|||