Kymmenet ulkomaiset matkabloggaajat seikkailevat tällä viikolla Suomessa. Matkamessujen Nordic Bloggers’ Experience -ohjelma kierrättää bloggaajia niin Helsingissä kuin muuallakin tutustumassa maamme matkailun parhaisiin paloihin. Sosiaalinen media tuo matkailuyrityksille lisää asiakkaita. NBE-ohjelma järjestetään yhteistyössä Visit Finlandin ja Visit Helsingin kanssa. Majoituskumppanina on Radisson Blu, joka majoittaa bloggaajat neljässä eri hotellissa Helsingissä ja Espoossa. Keskiviikosta alkaen bloggaajat kokoontuvat Matkamessuille seminaareihin ja käytännön läheisiin workshoppeihin hakemaan oppia omien medioidensa kehittämiseen. Lisäksi he etsivät messuilta ideoita ja kontakteja seuraaville matkoilleen. Sveitsiläispariskunta Fabienne Rohner ja Benoit Luicier (http://www.novo-monde.com) päättää Suomeen ja Matkamessuille yli vuoden kestäneen maailmanympärimatkansa. Osana NBE-ohjelmaa pariskunta vieraili alkuviikosta Ahvenanmaalla. "Puolentoista vuoden upean seikkailun kruunasi kutsu tänne. NBE on hyvä siirtymävaihe takaisin arkeen, työn ja bloggaamisen pariin. Nautimme suunnattomasti Ahvenanmaan saaristosta, ja suunnittelemme tulevamme takaisin kesällä, jotta voimme kokea tämän upean luonnon myös kaikessa vehreydessään", kertoo Benoit Luisier. Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matka 2015 järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 15.–18.1.2015.
Toista kertaa järjestettävä NBE-ohjelma on suurin koskaan Suomessa järjestetty matkabloggaajatapahtuma. Se on ylittänyt järjestäjien kaikki ennakko-odotukset. Bloggaajien kiinnostus ohjelmaa kohtaan on ollut valtava – ohjelmaan haki lähes 300 bloggaajaa, joista 50 valittiin mukaan edustaen 14 eri kielialuetta. Mukana on 6 videoblogia sekä Instagram-kuvaajia, joten sosiaalisen median sisältöä syntyy Suomesta todella monipuolisesti. "NBE on vahvistanut Matkamessujen asemaa ulkomailla ja tehnyt tietysti myös Suomea tunnetuksi. Suomalainen tapa hoitaa järjestelyt huolellisesti ja jämptisti on yksi syy NBE:n suosioon, eikä väheksyä voi myöskään maamme pohjoista eksotiikkaa, luontoa ja talvea", kertoo Matkamessujen myyntiryhmäpäällikkö Lumia Ankkuri Messukeskuksesta. NBE-ohjelmaan hyväksyttyjen bloggaajien lisäksi Suomeen saapuu 20 muuta ulkomaista bloggaajaa, jotka haluavat tulla tutustumaan Matkamessuihin ja osallistua bloggaajille järjestettävään seminaariohjelmaan. "Sosiaalinen media auttaa matkailualan yrityksiä luomaan sisältöä, hankkimaan uusia asiakkaita ja vahvistamaan olemassa olevia asiakassuhteita. Sosiaalinen media on loistava kanava alan yritysten ja yksittäisten matkailijoiden väliseen keskusteluun", arvioi Shane Dallas, joka on NBE Key note seminaarin yksi asiantuntijoista. Messuille on akkreditoitunut myös 90 suomalaista matkailubloggaajaa. Torstai-iltana kaikki 170 bloggaajaa kokoontuvat NBE Tweet Up -juhliin Radisson Blu Plazaan Helsinkiin, joka on yksi neljästä NBE-bloggaajia majoittavasta Radisson Blu -hotellista. "Yhteistyö Nordic Bloggers’ Experiencen kanssa tarjoaa meille mahdollisuuden paitsi aivan uudenlaiseen näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa niin kansainvälisesti kuin kotimaassa myös arvokasta materiaalia ja palautetta omien hotelli-identiteettiemme kehittämiseen. Tämänkaltainen yhteistyö ruokkii myös oman henkilökuntamme halua suhtautua muuttuvaan mediaympäristöön positiivisella uteliaisuudella", kertoo Radisson Blu:n markkinointipäällikkö Marileea Järnefelt. Monipuoliseen Helsinki-ohjelmaan mahtuu mm. ilta Suomen Saunaseuralla ja tutustuminen Suomenlinnan linnoituksiin. "Bloggaajat ovat Helsingin lähettiläitä maailmalla. Järjestämme heille koettavaksi monipuolista Helsinki-ohjelmaa, joka sisältää mm. helikopterilentoa, urbaaneja luontokokemuksia, makuelämyksiä sekä designia ja taidetta", kertoo Visit Helsingin sosiaalisen median koordinaattori Elisabeth Heinrichs". "Viime vuoden palautteen pohjalta olemme tänä vuonna erityisesti huomioineet myös videobloggaajat. Heille on räätälöity erikoisohjelma helsinkiläisen valokuvaajan Jussi Hellstenin opastuksella." Lue myös:
|
|||