Neste toimittaa SAF-lentopolttoainetta Ontarion lentoasemalle - asiakkaana Amazonin Prime Air

PrimeAir_1Neste ja Amazon ovat solmineet sopimuksen 7 500 tonnista sekoittamattomasta Neste MY -lentopolttoaineesta (SAF, Sustainable Avition Fuel), jota toimitetaan vuoden 2025 loppuun asti Amazonin Prime Airin rahtitoiminnoille San Franciscon ja Ontarion kansainvälisillä lentoasemilla Kaliforniassa. Sopimuksen myötä Amazonista tulee ensimmäinen yritys, joka ostaa ja käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta Ontarion kansainvälisellä lentoasemalla, joka on yksi Yhdysvaltojen kymmenestä suurimmasta rahtilentokentästä.


Amazon on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraaliuden kaikissa toiminnoissaan maailmanlaajuisesti vuoteen 2040 mennessä ja uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönotto on keskeinen keino vähentää lentorahtitoimintojen päästöjä. Sopimus uusiutuvan lentopolttoaineen käytöstä Kaliforniassa on osa yhtiöiden laajempaa yhteistyötä, joka alkoi vuonna 2021, kun Neste toimitti uusiutuvaa lentopolttoainetta Amazonille Kölnin-Bonnin lentoasemalle.

Amazonin virtuaallinen rahtilentoyhtiö Amazon Air tunnetaan paremmin Prime Air -brändistä. Rahtikapasiteettia Amazonille tarjoavat useat eri lentoyhtiöt kuten ASL Airlines ja Atlas Air. Kalustona on Airbus A330-300P2F, Boeing 737-800BCF ja Boeing 767-300F -rahtikoneita. Kaikkiaan Amazonin käytössä on lähes 100 rahtikonetta. 

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan tavanomaiseen lentopolttoaineeseen ja toimitetaan Amazon Airille sekä San Franciscon että Ontarion lentoasemilla. Ensimmäiset toimitukset tehtiin onnistuneesti aiemmin tänä vuonna.

Hyödyntäen Nesteen vuonna 2020 saavuttamaa uusiutuvan lentopolttoaineen toimituskyvykkyyttä Pohjois-Kaliforniassa, polttoaine toimitetaan San Franciscon kansainväliselle lentoasemalle olemassa olevan putkistoinfrastruktuurin kautta. Ontarion kansainvälisellä lentoasemalla uusiutuva lentopolttoaine toimitetaan Amazon Airin toiminnoille kuorma-autoilla Nesteen Los Angelesissa sijaitsevasta uusiutuvan lentopolttoaineen terminaalista.

Polttoainetoimituksista vastaa Nesteen pitkäaikainen kumppani Diesel Direct, joka käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta kuljettavissa kuorma-autoissaan Nesteen uusiutuvaa dieseliä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

“Olemme iloisia voidessamme toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta Amazon Airille kahdella merkittävällä lentoasemalla Kaliforniassa. Tämän etapin saavuttaminen osoittaa, että näillä lentoasemilla uusiutuva lentopolttoaineemme on Amazon Airin lisäksi myös muiden lentoyhtiöiden ja rahtikuljetusliikkeiden saatavilla", sanoi Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen kaupallinen johtaja Carl Nyberg.

"Näille Kalifornian lentoliikenteen solmukohdille tarjoamamme toimitukset pohjautuvat olemassa oleviin uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusvalmiuksiimme Yhdysvaltojen länsirannikolla ja hyödyntävät kumppanuuttamme Diesel Directin kanssa, joka käyttää uusiutuvan lentopolttoaineen kuorma-autokuljetuksissaan Nesteen uusiutuvaa dieseliä. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten asiakkaamme voivat vaivattomasti vähentää eri liikennemuotojen kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla polttoaineilla”, jatkoi Nyberg.

Uusiutuva SAF-lentopolttoaine on vastuullisempi vaihtoehto perinteiselle fossiiliselle lentopolttoaineelle. Neste MY -lentopolttoaineen käytöllä voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Uusiutuva lentopolttoaine on sertifioitu kaupalliseen käyttöön, ja sitä voi tällä hetkellä sekoittaa perinteiseen lentopolttoaineeseen jopa 50 %:ia. SAF-lentopolttoaine soveltuu käytettäväksi olemassa olevien lentokoneiden moottoreiden ja polttoaineiden jakelujärjestelmien kanssa.

Nesteen maailmanlaajuinen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokyky on tällä hetkellä 1,5 miljoonaa tonnia vuodessa, ja sen odotetaan kasvavan 2,2 miljoonaan tonniin vuonna 2027.

Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi.

Lue myös: