Amazonin virtuaallinen rahtilentoyhtiö Amazon Air tunnetaan paremmin Prime Air -brändistä. Rahtikapasiteettia Amazonille tarjoavat useat eri lentoyhtiöt kuten ASL Airlines ja Atlas Air. Kalustona on Airbus A330-300P2F, Boeing 737-800BCF ja Boeing 767-300F -rahtikoneita. Kaikkiaan Amazonin käytössä on lähes 100 rahtikonetta. Hyödyntäen Nesteen vuonna 2020 saavuttamaa uusiutuvan lentopolttoaineen toimituskyvykkyyttä Pohjois-Kaliforniassa, polttoaine toimitetaan San Franciscon kansainväliselle lentoasemalle olemassa olevan putkistoinfrastruktuurin kautta. Ontarion kansainvälisellä lentoasemalla uusiutuva lentopolttoaine toimitetaan Amazon Airin toiminnoille kuorma-autoilla Nesteen Los Angelesissa sijaitsevasta uusiutuvan lentopolttoaineen terminaalista. Polttoainetoimituksista vastaa Nesteen pitkäaikainen kumppani Diesel Direct, joka käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta kuljettavissa kuorma-autoissaan Nesteen uusiutuvaa dieseliä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. "Näille Kalifornian lentoliikenteen solmukohdille tarjoamamme toimitukset pohjautuvat olemassa oleviin uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusvalmiuksiimme Yhdysvaltojen länsirannikolla ja hyödyntävät kumppanuuttamme Diesel Directin kanssa, joka käyttää uusiutuvan lentopolttoaineen kuorma-autokuljetuksissaan Nesteen uusiutuvaa dieseliä. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten asiakkaamme voivat vaivattomasti vähentää eri liikennemuotojen kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla polttoaineilla”, jatkoi Nyberg. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Uusiutuva lentopolttoaine on sertifioitu kaupalliseen käyttöön, ja sitä voi tällä hetkellä sekoittaa perinteiseen lentopolttoaineeseen jopa 50 %:ia. SAF-lentopolttoaine soveltuu käytettäväksi olemassa olevien lentokoneiden moottoreiden ja polttoaineiden jakelujärjestelmien kanssa. Nesteen maailmanlaajuinen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokyky on tällä hetkellä 1,5 miljoonaa tonnia vuodessa, ja sen odotetaan kasvavan 2,2 miljoonaan tonniin vuonna 2027. Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tulisi siis lisätä merkittävästi. Lue myös:
|
|||