Neste toimittaa SAF-lentopolttoainetta Singapore Airlinesin ja Scootin käyttöön Changin lentoasemalle

SIA_A350ULR_2Neste ja Singapore Airlines (SIA) Group ovat solmineet sopimuksen, jonka myötä SIA Group ostaa 1 000 tonnia sekoittamatonta uusiutuvaa Neste MY -lentopolttoainetta. Konsernin lentoyhtiöt SIA ja Scoot ovat ensimmäiset lentoyhtiöt, joille toimitetaan Nesteen Singaporen jalostamolla tuotettua SAF-polttoainetta (Sustainable Aviation Fuel) käytettäväksi Singaporen Changin lentoasemalla.

Neste toimittaa SAF-polttoaineen Singaporen Changin lentoaseman jakelujärjestelmään kahdessa erässä – kerran vuoden 2024 toisen neljänneksen aikana, sekä kerran vuoden neljännellä neljänneksellä.

Sopimuksen myötä Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitetaan lentoyhtiöille ensimmäistä kertaa suoraan Changin lentoasemalle, mikä vahvistaa uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusketjun kaikkia vaiheita Singaporessa.

Nesteen Singaporen jalostamon laajennus valmistui toukokuussa 2023. Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti Singaporessa on miljoona tonnia vuodessa, mikä tekee jalostamosta maailman suurimman uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantolaitoksen.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan tavanomaiseen fossiiliseen lentopolttoaineeseen, jotta se vastaa lentopolttoaineita koskevia turvallisuusvaatimuksia. 

SIA_A350-900_Singapore_Airline_biofuel_flight_preparationNykyinen fossiilisen ja uusiutuvan lentopolttoaineen seossuhteen maksimi ns. drop-in -polttoaineella on 50 prosenttia. Kyseisellä rajalla se täyttää ASTM- (American Society for Testing and Materials) ja muut suorituskykyvaatimukset kaupallisilla lennoilla.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, ja sen käytön avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 80 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan tavanomaiseen lentopolttoaineeseen, ja se toimii saumattomasti jo käytössä olevien lentokoneiden moottorien ja polttoaineiden jakelujärjestelmien kanssa.

“Tämä sopimus Nesteen kanssa on merkittävä saavutus SIA Groupin matkalla kohti tavoitettamme kattaa vähintään 5 % polttoaineen kokonaistarpeestamme uusiutuvalla lentopolttoaineella vuoteen 2030 mennessä. Tiiviillä yhteistyöllä kumppaneidemme ja sidosryhmiemme kanssa, sekä Singaporessa että ympäri maailmaa, on merkittävä rooli pitkän aikavälin päästövähennystavoitteidemme saavuttamisessa", sanoi Singapore Airlinesin Chief Sustainability Officer Lee Wen Fen.

"Vastuullisempi ilmailuala takaa, että tulevat sukupolvet saavat lentomatkustuksen myötä jatkossakin nauttia maailmanlaajuisista yhteyksistä, taloudellisesta vauraudesta ja ihmisten kanssakäymisestä”, jatkoi Wen Fen.

“Olemme ylpeitä, että Singapore Airlines ja Scoot ovat ensimmäiset asiakkaamme, jotka hyötyvät integroidusta toimitusketjustamme Changin lentoasemalle. Paikallisesti tuotetun uusiutuvan lentopolttoaineen toimitus Changin lentoasemalle on merkkipaalu pyrkimyksissämme tukea ilmailualaa ja alueen hallituksia heidän päästövähennystavoitteidensa saavuttamiseksi", sanoi Nesteen Vice President Renewable Aviation Alexander Kueper.

"Singapore on Aasian ja Tyynenmeren alueen johtava ilmailun keskus, ja tämä uusiutuvan lentopolttoaineen toimitus sekä äskettäin ilmoitettu kansallinen tavoite toivottavasti kannustavat uusiutuvan lentopolttoaineen laajempaan käyttöönottoon Aasian ja Tyynenmeren alueella. Odotamme jo yhteistyön laajentamista Singapore Airlinesin kanssa sekä toimituksia Changin lentoasemalla vieraileville lentoyhtiöille”, jatkoi Kueper.

Vaikka SAF-lentopolttoaine vähentää päästöjä elinkaarensa aikana jopa 80 prosenttia niin poltettaessa lentokoneen moottoreissa SAF-polttoaineen CO2-päästöt ovat samalla tasolla kuin fossiilisella lentopolttoaineella. Uusiutuvasta lentopolttoaineesta vapautuu saatujen tuloksien mukaan kuitenkin vähemmän hiukkasia kuin perinteisestä kerosiinista kaikissa moottorin toimintaolosuhteissa. Tämä viittaa mahdollisuuteen parantaa ilmanlaatua lentoasemien ympäristössä ja pienentää ilmastovaikutuksia.

Lisäksi uusiutuvalla lentopolttoaineella on matalampi tiheys, mutta korkeampi energiapitoisuus yhtä polttoainekilogrammaa kohti verrattuna fossiiliseen kerosiiniin. Tämä parantaa lentokoneen polttoainetehokkuutta, sillä polttoainetta kuluu vähemmän ja polttoainemassa on pienempi.

 Lue myös: