Keskiviikkona käynnistyvän Hot Blade 2012 -helikopteriharjoituksen yksi tärkeimmistä tavoitteista saavutettiin, kun kolmen suomalaisen NH90-kopterin ja niitä tukevan ajoneuvo-osaston laivaus Portugalin Ovariin saatiin onnistuneesti päätökseen. Tämän oli suunnitteluvaiheessa todettu olevan yksi haastavimmista osa-alueista. European Defence Agencyn (EDA) kansainvälinen Hot Blade 2012 -harjoitus järjestetään tänä vuonna 4.-18. heinäkuuta Portugalissa. Siihen osallistuu yhdeksän Euroopan maata, 25 helikopteria ja 700 henkilöä. Suomesta kolmen NH90:n mukana on 55 henkilöä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun tämä uusi kopterityyppi osallistuu EDA:n harjoitukseen. Siirtyminen operaatioalueelle toteutettiin kolmessa vaiheessa. Ensin helikopterit ja ajoneuvot siirrettiin Utista Rauman satamaan, jossa kalusto lastattiin ro-ro-alukseen. Helikoptereiden lisäksi M/S Mimerillä kuljetettiin viisi raskasta kuorma-autoyhdistelmää ja neljä kevytperävaunuyhdistelmää. Helikopterit lennettiin 20. kesäkuuta Utista Rauman satamaan tunnin välein. Ensimmäisen pyörät irtosivat kentältä kello 8.45 aamulla. NH90 lensi 270 kilometrin tuntinopeudella noin 300 metrin korkeudessa pienessä vastatuulessa 75 minuutissa ja laskeutui suunnitelman mukaisesti Rauman sataman laiturille kello 10. Kaksi muuta helikopteria tulivat laskuun kello 11 ja 12. Harjoitukseen osallistuvien Utin Jääkärirykmentin helikoptereiden runkonumerot ovat NH-210, -211 ja -214. Hot Blade -harjoitusta varten niiden karttatietokantaan ladattiin Portugali ja Espanja. Yhdessä koptereista on kevyt pelastusvarustus, mm. pelastuslautta ja paarit. Muissa helikoptereissa ei ole erityistä roolivarustusta. Toisessa vaiheessa materiaali laivattiin M/S Mimerillä Raumalta Espanjan Santanderiin. Aluksella oli matkan ajan mukana kaksi lentomekaanikkoa. He varmistivat lastin turvallisen kulun merellä. Helikoptereiden havaittiin jo Itämerellä hieman heiluvan kannella. Kiinnityksiä kiristettiin ja liike saatiin kuriin loppumatkan ajaksi. 28. kesäkuuta Santanderiin saapuneen M/S Mimerin lasti purettiin satamassa. Sen ramppi soveltui erinomaisesti helikoptereiden laivasta hinaamiseen. Kelluvan laiturin ansiosta hinauskulma pysyi riittävän pienenä, vaikka lastia purettaessa vuorovesi oli alhaalla. Laivausta varten irrotetut roottorien lavat kiinnitettiin paikoilleen Santanderissa. Koekäytöillä varmennettiin merimatkan jälkeinen toimintakunto. Siirron kolmannessa vaiheessa ajoneuvo-osasto siirtyi 13 tunnin maantiemarssilla Santanderista Portugaliin. NH90-helikopterit lennettiin Ovarin lentotukikohtaan, jonne ne saapuivat 29. kesäkuuta. Matkaa oli noin 700 kilometriä ja lentoaika kohteeseen neljä tuntia. Kopterit tekivät välitankkauksen Espanjassa Valladolidin kentällä lähellä Portugalin rajaa. Hot Blade 2012 -harjoitukseen osallistuu kalustoa Belgiasta (3 x A109), Espanjasta (2 x Super Puma), Hollannista (3 x CH-47D Chinook ja 1 X AS.532 Cougar), Itävallasta (6 x AB 212), Saksasta (5 x CH-53 Sea Stallion), Portugalista (2 x EH-101 Merlin) ja Suomesta (3 x NH90). ++ Lähde: Puolustusvoimien Hot Blade -sivu
Lue myös:
|
|||