Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennushankkeen ensimmäistä vaihetta juhlittiin maanantaina muuramalla terminaalilaajennuksen eteläsiiven peruskivi. Rakennuksen pohjatyöt käynnistyivät tammikuussa ja alueella on tehty jo pitkään erilaisia purku- ja maansiirtotöitä. Kolmessa vaiheessa etenevän hankkeen kokonaiskustannus on 900 miljoonaa euroa. Juhlallinen muuraustilaisuus järjestettiin lämmitetyssä teltassa työmaan laidalla Teletien ja Lentäjäntien kulmassa. Peruskivi oli siirrettävää mallia ja tilaisuuden ajaksi se oli tuotu estradille. Betonikuutioon muurattiin metallilieriö, johon sijoitettiin rakennuksen peruskirja (oikealla, klikkaa suuremmaksi), päivän Helsingin Sanomat, käytössä olevat metallirahat sekä myönnytyksenä nykyajalle päivän twiitti. Se käsitteli alle 18-vuotiaiden maailmanmestaruutta jääkiekossa. Lisäksi lieriöön pudotettiin Finavia-logolla varustettu USB-muistitikku, jolle oli tallennettu uudisrakennuksen pääpiirustukset. Kun rakennus joskus hamassa tulevaisuudessa puretaan ja lieriö löydetään, toivottavasti käytössä on edelleen USB-teknologiaa. Tilaisuuden juontajana toimi YLE Uutisista tuttu Piia Pasanen. Valtiovallan tervehdyksen tilaisuuteen toi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. Pääasiakasta eli Finnairia edusti toimitusjohtaja Pekka Vauramo. Luonnollisesti puheenvuoron käytti myös Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen. "Helsinki-Vantaasta on vuosien saatossa kehittynyt lukuisia kansainvälisiä palkintoja ja tunnustuksia voittanut lentokenttä, josta me suomalaiset voimme olla ylpeitä. Lentoasemastamme on suunnitelmallisen työn tuloksena kehkeytynyt Pohjois-Euroopan johtava kenttä ja merkittävä vaihtoliikenteen solmukohta", totesi Savolainen. Berner, Savolainen ja Vauramo kumosivat ensimmäiset laastikauhalliset lieriön päälle. Kutsuvieraiden jälkeen kaikki muutkin läsnäolijat saivat halutessaan osallistua muuraukseen. Tilaisuutta käytettiinkin innolla hyväksi ja muistoksi harvinaisesta seremoniasta otettiin runsaasti valokuvia. Se, mihin peruskivi (kuvassa oikealla) tarkasti ottaen lopullisesti sijoitetaan, jäi kuitenkin arvoitukseksi. Kukaan isännistä tai muista läsnäolijoista ei nimittäin tiennyt tarkkaa paikkaa, mihin betonikuutio tilaisuuden jälkeen siirretään. Se päätynee juhlateltan lavalta nosturin avulla johonkin sopivaan koloon terminaalilaajennuksen perustusten alle. Nyt rakenteilla oleva ensimmäinen laajennusosa ulottuu nykyisen Non-Schengen-terminaalin lounaispäädystä lähes Tietotielle asti. Työmaan alta on purettu useita rakennuksia. Käyttöön ensimmäinen vaihe saadaan kesällä 2017. Lentoaseman laajennushanke toteutetaan hankalissa oloissa keskellä jatkuvasti pyörivää vilkasta lentoliikennettä. Työmaat aiheuttavat väistämättä haittoja matkustajaviroille. Ne pyritään kuitenkin minimoimaan. Kun länsisiiven laajennusvaihe käynnistyy, useita nykyisiä laajarunkokoneiden matkustajasiltoja katoaa väliaikaisesti työmaan alle. Tämä tietää lisääntyviä bussikuljetuksia kaukokohteisiin matkustaville, koska koneita joudutaan pysäköimään ulkopaikoille kauemmas asematasolle. T.T. Jo seitsemäs laajennus Helsinki-Vantaan lentoasemaa laajennetaan sen 64-vuotisen olemassa olonsa aikana nyt seitsemättä kertaa. Kyse on tällä kertaa jätti-investoinnista. Tammikuussa käynnistyneiden kehitysohjelman laajennustöiden kustannusarvio on noin 400 miljoonaa euroa. Kaiken kaikkiaan Finavian, noin 900 miljoonan euron rakennushanke on yksi Suomen suurimmista. Terminaalin laajennusosan on suunnitellut kansainvälistä tunnustusta saanut suomalainen arkkitehtitoimisto PES-Arkkitehdit. Sama yritys on suunnitellut myös muun muassa Helsinki-Vantaan vuosina 1996 ja 1999 valmistuneet laajennukset. "Suunnittelun kautta halutaan tuoda esille suomalaista osaamista ja arkkitehtuuri-ilmettä. Runsas lasin ja puun käyttö tuovat matkustajatiloihin valoisuutta ja luonnonläheisyyttä", kertoo pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen. Laadukkaalla arkkitehtuurilla halutaan jättää matkustajien mieleen positiivinen ja muista maailman kentistä erottuva muistijälki, joka saa matkustajan lentämään yhä uudelleen Helsingin kautta. Helsinki-Vantaan työmaalla ahertaa tällä hetkellä noin 350 rakentajaa. Tämän lisäksi kehitysohjelma työllistää moninkertaisen määrän ihmisiä muun muassa rakennus- ja sisustusmateriaaleja ja -tarvikkeita valmistavissa tehtaissa ja työpajoissa ympäri Suomen. Kaikkiaan rakennusaikainen työllisyysvaikutus on 14 000 henkilötyövuotta. Hankkeen pääurakoitsijoina toimivat kokeneet suomalaiset rakennusyhtiöt Destia ja Lemminkäinen. Laajentamisen myötä Helsinki-Vantaalla valmistaudutaan palvelemaan 20 miljoonaa matkustajaa vuoteen 2020 mennessä. Kaiken kaikkiaan lentoaseman palveluita ja lentoliikenteen infrastruktuuria parannetaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Terminaalin pinta-ala kasvaa 45 prosenttia ja matkatavaran käsittelykapasiteetti nousee noin 50 prosenttia. Finnairin Aasian liikenteelle tärkeä laajarunkokoneiden matkustajasiltapaikat tuplaantuvat. Kun niitä on nyt kahdeksan, etelä- ja länsisiipien valmistuttua määrä on jo 16. Lisäksi uudet sillat ovat kaksiosaisia. Matkustajat voivat siirtyä tulevaisuudessa koneeseen samaanaikaan kahden oven kautta, mikä nopeuttaa prosessia. Laajennuksen seuraavat vaiheet Lisätilojen rakentaminen ja käyttöönotto, uusien palvelujen lanseeraus ja matkustuksen sujuvoittaminen tapahtuvat vaiheittain. Ensimmäiseksi, jo noin 1 ½ kuukauden kuluttua, kesäkuussa 2016 käyttöön saadaan hieman lisää kapasiteettia. Tuolloin non-Schengen-alueelle avataan uutta odotustilaa sekä lisää linjoja rajatarkastukseen ja vaihtomatkustajien turvatarkastukseen. Myös uusi asematasobussien terminaali World Trade Centerin (ns TOTO) ja terminaalin välissä vaikuttaa jo varsin valmiilta (kuva yllä). Vuoden päästä kesällä 2017 terminaaliin avataan uusi eteläsiipi, ensimmäiset uudet laajarunkokonepaikat sekä uudistunutta asematason infrastruktuuria. Tämän jälkeen työt etenevät länsisiiven rakentamisella. Myös Euroopan- ja kotimaanlentojen palvelutasoa on tarkoitus nostaa. Suunnittelupöydällä on myös nykyisen kakkosterminaalin laajentaminen terminaalin edustalla sijaitsevalle joukkoliikenne- ja pysäköintialueelle. Näin lähtöselvitys, turvatarkastus ja matkatavaroiden luovutus voitaisiin keskittää yhteen lähtö- ja tuloaulaan. Helsinki-Vantaan historiasta Helsinki-Vantaan lentoasema avattiin vuonna 1952 Helsingin olympialaisiin. Lentoasemalla oli tuolloin yksi kiitotie ja terminaalina toimi puuparakki, joka sittemmin on purettu. Osia siitä on siirretty Nummelan lentokentälle osaksi Airmotelia. Nykyinen matkustajarakennus avattiin vuonna 1969, jonka jälkeen sitä on laajennettu useaan otteeseen. Lentoliikennettä palvelee tänä päivänä kolme kiitotietä.
|
|||