Kehitystyötä tehdään osana EU-rahoitteista EU Clean Sky:n UNIFIER19 (Community Friendly Miniliner) -projektia ja siinä ovat mukaan Politecnico di Milano, TU Delft ja Pipistrel Vertical Solutions. Nyt julkaistu konsepti on projektin ensimmäinen vaihe, jossa on tehty pohjatyötä uuden nollapäästöisen regionaalikoneen tuomiseksi markkinoille. Konseptikoneen ensimmäiset luonnoskuvat esittelevät suuren liikesuihkukoneen kokoluokan runkoa, jonka siivissä on potkureilla varustetut voimanlähteet. Niiden lisäksi siiven kärjen wingleteissä on työntöpotkurit. Koneen takarungossa on kaksi sivuvakaajaa. Pipistrelin ja sen kumppaneiden tavoitteena on kehittää ja koelentää kokonaan päästöttömällä 19-paikkaisella matkustajakoneella, joka veisi alueellisen liikkuvuuden seuraavalle vuosikymmenelle kokonaan ilmastoneutraalisti.
Uusi kone voisi siis mullistaa syöttöliikennetoiminnan, kun lentopaikkoja olisi tarjolla merkittävästi ja niiltä voitaisiin operoida suurille lentokentille. Se voisi yhdistää kohteita järkevästi 200 - 1000 kilometrin etäisyyksiltä.
Hankkeella pyritään myös hyödyntämään tulevaisuun Single Pilot -konseptia eli yhden ohjaajan ohjaamoympäristöä. Lisäksi 19-paikkaisessa koneessa ei tarvitse olla matkustamohenkilökuntaa. Näistä seuraava kehitysvaihe on autonomisesti lentävä miehittämätön matkustajakone.
Voimanlähteenä konseptikone käyttäisi vetypohjaista tai akkuteknologiaan perustuvaa sähköhybridiratkaisua ja päätövähennysten odotetaan olevan 100 prosenttia. Myös muita ratkaisuja selvitettiin, mutta vaatimukset nollapäästöistä, hiljaisuudesta ja turvallisuudesta veivät vedyn pariin.
Tässä hankkeessa ovat mukana Pipistrel Vertical Solutions, Compact Dynamics, DLR, H2Fly, Politecnico di Milano, TU Delft sekä Mariborin ja Ulmin yliopistot.
Tavoitteena on korvata uudella 19-paikkaisella koneella suurempia ja päästöttömyyteen kykenemättömiä yli 40 vuotta vanhaa teknologiaa hyödyntäviä ja meluisia lentokoneita sekä lisätä positiivista ilmastovaikutusta ja parantaa liikkuvuutta EU-alueella.
Lue myös:
|
|||