Rajan Super Puma -meripelastushelikopteri joutui laserhäirinnän kohteeksi Helsingin Paloheinässä

Raja_HVP_ilmassa(Päivittynyt klo 19.00) Rajavartiolaitoksen Airbus Helicopters H215 Super Puma -meripelastushelikopteri joutui laserhäirinnän kohteeksi ollessaan palaamassa harjoitustehtävältä merialueelta. Laserhäirintä tapahtui Helsingin Paloheinän yllä iltapäivällä 25. tammikuuta 2021. Rajavartiolaitos tekee tapauksesta rikosilmoituksen.
 
Rajavartiolaitoksen Super Puma -meripelastushelikopteri joutui laserhäirinnän kohteeksi Paloheinän yllä Pohjois-Helsingissä maantaina 25. tammikuuta 2021. Tapaus sattui iltapäivällä hieman kello 16.00 jälkeen helikopterin palatessa merialueelta suorittamaltaan harjoitustehtävältä.
 
Raja_lento_kamerapaketti_1Meripelastushelikopteri pyöri Paloheinän alueella reilun kymmenen minuutin ajan tapauksen jälkeen pyrkien todennäköisesti paikallistamaan laserhäirinnän suorittajaa ja kuvaamaan tapausta.
 
Kyseisen helikopterin varustuksena on erittäin tarkkaa kuvaa tuottava L-3 Wescam MX15-HDi FLIR-kamerapaketti.

Laserhäirintä voi pahimmassa tapauksessa lentäjän sokaistuessa johtaa vakavaan lento-onnettomuuteen.  Laser voi aiheuttaa lentäjille jopa kymmeniä sekunteja kestävän välähdyssokeutumisen. Laserin aiheuttama sokaistuminen on äkillinen ja odottamaton tilanne, jota lentäjän ei tulisi joutua kohtaamaan.

FAA_Runway_glare_animOhjaamon ikkuna voi levittää kapean lasersäteen laajaksi, koko näkökentän peittäväksi valomassaksi. Tämä ilmenee hyvin oheisesta Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n julkaisemasta animaatiosta, jossa simuloidaan vihreän laserin vaikutuksia.

Rajavartiolaitos tekee tapauksesta rikosilmoituksen ja lentoturvallisuusilmoituksen.

Laserosoittimien käyttö ilma-aluksen ohjaamomiehistöä kohtaan on rangaistavaa jo sellaisenaan, vaikka mitään todellista vahinkoa eikä konkreettista vaaraa ilma-alukselle, sen miehistölle tai matkustajille seuraisi.

Rajaheko_PaloheinaSuomen laista löytyy useita sovellettavia kohtia ilma-aluksen laserhäirintään liittyen.

Sellaisia ovat mm. ilmailurikkomus, liikenteen häirintä, liikenneturvallisuuden vaarantaminen, liikennetuhotyö, yleisvaaran tuottamus, vaaran aiheuttaminen sekä säännökset joilla turvataan ihmisten henkeä ja terveyttä. Näiltä osin rangaistukset vaihtelevat sakosta vankeuteen.

FAA_laser_at_cockpitSuomessakin on annettu ensimmäiset oikeustuomiot laserhäirinnästä. Viimeisimmässä tapauksessa henkilö osoitti lääkärihelikopteria voimakkaalla laserosoittimella. Tapauksessa ohjaaja oli hetkellisesti menettänyt näkökykynsä.

Käräjäoikeuden tuomion mukaan kyseinen henkilö syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Asiaa soviteltiin ja seuraamukseksi tuli mahdollisen vankeuden sijaan tuntuva sakkorangaistus.

Vuonna 2020 laserhäirintätapauksia Suomessa raportoitiin 4 kappaletta ja muualla kuin Suomessa suomalaisille ilma-aluksille 3 tapausta. Vuonna 2019 tapauksia oli 32. Tapausmäärät ovat laskeneet vuodesta 2015, joka oli vuosikymmenen huippuvuosi  ja tapauksia oli kaikkiaan 74. Traficomin mukaan tapausten määrä Suomessa on muihin maihin verrattuna vähäinen, ja kehityssuunta ollut myös viime vuosina laskeva. MH

Päivitys kello 19.00: Lisätty Traficomin laserhäirintätilastoja.

Lue myös: