Lentäjien koulutus aloitettiin ilmavoimien kalustolla lokakuussa 1980 ja hankintasopimus Rajavartiolaitoksen käyttöön tulevasta kolmesta Mil Mi-8T -helikopterista solmittiin 13.4.1981.
Ensimmäinen vartiolentolaivueelle tilatuista Mil Mi-8T -helikoptereista saapui Suomeen 14. lokakuuta1981. Helikopteri lennettiin vastaanoton jälkeen ilmavoimien varikolle Tampereelle, jossa se varusteltiin meripelastustoimintaan sopivaksi länsimaisin ratkaisuin.
Kaikkien kolmen Mi-8:n muutostyö oli tehty vuonna 1983, jolloin ne liitettiin ilma-alusrekisteriin siviilitunnuksin. Tämä mahdollisti operoinnin myös Ahvenanmaalle ja nykyisin myös ulkomaille, sillä sotilasilma-aluksilla toiminta on rajoitetumpaa. Samalla jouduttiin kuitenkin muokkaamaan myös siviili-ilmailumääräyksiä, koska monimoottorinen Mi-8 -helikopteri ei niitä täyttänyt.
Helikopterissa oli paljon hyvääkin kuten luja rakenne, toimintavarmuus ja toimintavalmius jäätävissä olosuhteissa. Yksi Mi-8 (HS-12) on menetetettiin Rajavartiolaitoksen käytössä lentoturmassa Turun saaristossa vuonna 1982. Tilalle hankittiin uusi Mi-8 -helikopteri. Vuonna 1984 Sisäministeriön asettama Helikopteritoimikunta-83 asetti Rajavartiolaitoksen lentotoiminnalle suuntaviivat.
Samalla jatkettiin myös uuden keskiraskaan helikopterikonetyypin etsintää ja lopulta vuonna 1986 päädyttiin tekemään hankintasopimus uusista Aerospatiale AS 332 Super Puma -helikoptereista. Ne tulivat käyttöön vuodesta 1987 lähtien. Vuonna 1988 toiminnan käynnistäneet Mi-8 -helikopterit siirrettiin kuljetuslentolaivueeseen.
Viimeisin ilma-alushankinta tehtiin vuonna 2012, kun Vartiolentolaivueelle tilattiin kaksi uutta Airbus Helicopters H215 Super Puma -meripelastushelikopteria. Ne otettiin käyttöön vuoden 2016 aikana.
Tehtävänä on rajojen valvonta merellä ja maalla, etsintä- ja pelastustehtävät sekä ympäristövahinkojen torjunta. Rajavartiolaitos avustaa lisäksi mm. sairaankuljetuksissa, suorittaa metsäpalojen sammutustoimia sekä antaa virka-apua erilaisissa tehtävissä muille viranomaisille.
Kenties näkyvimpänä toimenaan Vartiolentolaivue ylläpitää jatkuvaa meripelastusvalmiutta kolmella monimoottorisella helikopterilla, jotka on sijoitettu tukikohtiin Turussa, Helsingissä ja Rovaniemellä. Vartiolentolaivueella on käytössään viisi Airbus Helicopters AS332/H215 Super Puma -meripelastushelikopteria, neljä kevyttä yksimoottorista AgustaWestland AW119 Ke Koala -helikopteria sekä kolme Agusta-Bell 412EP-helikopteria. Kalustoa on modifioitu muuttuvan toimintaympäristön vaatimukset täyttäväksi.
Rajavartiolaitoksen käytössä oleva lentokone on korvaamaton väline Suomen pitkillä rajoilla ja parhaillaan käynnissä onkin MVX-hanke nykyisen suorituskyvyn korvaamiseksi aiempaa suuremmalla kalustolla.
Tuotettua tilannekuvaa voidaan käyttää esimerkiksi meripelastus- ja ympäristövahintotehtävissä johtamisen tukemiseen ja torjunta-alusten MVX-hankkeen tavoitteena on rakentaa ainutlaatuinen suorituskyky Rajavartiolaitoksen ja koko Suomen tarpeisiin. Vartiolentolaivueen toiminnan selkäranka on edelleen osaava, ammattitaitoinen ja sitoutunut henkilöstö. MH
|
|||