Rajavartiolaitos laajentaa rajatarkastusautomaattien käyttöä japanilaisten matkustajien osalta saapuvassa liikenteessä 15. tammikuuta 2015 alkaen. Tällä hetkellä saapuvan liikenteen rajatarkastusautomaatteja voivat käyttää Euroopan Unioniin ja Euroopan talousalueeseen kuuluvien maiden lisäksi Sveitsin kansalaiset, joilla on biometrinen passi. Rajavartiolaitos on jo aiemmin laajentanut asteittain rajatarkastusautomaattien käyttäjien kansalaisuuksia lähtevän liikenteen puolella. Esimerkiksi japanilaiset matkustajat ovat voineet hyödyntää rajatarkastusautomaatteja Helsinki-Vantaan lentoasemalla lähtevän liikenteen rajatarkastuksissa 1.5.2012 lähtien. Finnair ja Japan Airlines operoivat kaukolentoja kaikkiaan kolmeen kohteeseen Japanissa. Finnair lentää Tokion Naritaan, Osakaan ja Nagoyaan. Japan Airlines lentää Tokion Naritaan. Kynnys automaattien käyttöön on alhainen, sillä Rajavartiolaitoksen japaninkielentaitoiset opastajat auttavat japanilaisia matkustajia rajatarkastusautomaattien käytössä. Käyttöönoton jälkeen yli 193 000 japanilaista on hyödyntänyt rajatarkastusautomaatteja. Nykyisin yli 40 % japanilaisista matkustajista hyödyntää automaattisia rajatarkastuksia. Euroopan Unioniin ja Euroopan talousalueeseen kuuluvien maiden sekä Sveitsin kansalaiset voivat käyttää rajatarkastusautomaatteja sekä lähtevässä että saapuvassa liikenteessä. Näiden kansalaisuuksien lisäksi lähtevän liikenteen rajatarkastusautomaatteja voivat hyödyntää Japanin, Etelä-Korean, Yhdysvaltojen, Kanadan, Australian sekä Uuden-Seelannin kansalaiset. Parhaimmillaan Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkorajaliikenteessä on lähes 13 000 matkustajaa yhden vuorokauden aikana. Kaikki käyttäjäryhmät huomioiden automaatteja käyttää jo 20 prosenttia matkustajista. Rajatarkastusautomaattia käyttääkseen matkustaja tarvitsee biometrisen passin. Automaattisessa rajatarkastuksessa rajatarkastusautomaatti vertaa matkustajan kasvokuvaa biometrisen passin sirulla oleviin tietoihin. Kolmannen maan kansalaisten ollessa kyseessä, rajatarkastaja tekee lisäksi passiin tarvittavat maahantulo- tai maastalähtömerkinnät sekä puhuttaa matkustajaa ennen kuin rajatarkastus katsotaan suoritetuksi. Noin vuoden kestävän kokeilun tavoitteena on tutkia rajatarkastusten kehittämistä uuden tekniikan avulla. Lue myös:
|
|||